Advertentie

Verkoop Devos & Lemmens in de koelkast

©BELGA

De investeringsreus CVC bergt zijn plannen op om Continental Foods (Devos & Lemmens, Royco) te verkopen. Vergevorderde gesprekken met een Catalaanse koper liepen op niets uit.

Het Britse investeringsfonds CVC zette in het voorjaar Continental Foods in de etalage, het Belgische bedrijf achter de sauzen van Devos & Lemmens, de Aïki-noodles en de merken Royco, Imperial en Liebig.

De jongste maanden voerde CVC gesprekken over de verkoop met GB Foods, een onderdeel van de Catalaanse familiale holding Agrolimen, maar die mondden in niets uit. De politieke onzekerheid over Catalonië (Agrolimen is gebaseerd in Barcelona), maar ook uiteenlopende prijsverwachtingen tussen de verkoper en de mogelijke koper gooiden roet in het eten. Dat vernam De Tijd van meerdere bronnen.

In de wandelgangen circuleerde de jongste maanden een mogelijke verkoopprijs van 1 miljard euro, terwijl CVC vier jaar geleden 400 miljoen op tafel legde voor het bedrijf. GB Foods-Agrolimen was naar verluidt ook toen kandidaat, maar moest de duimen leggen voor CVC.

Europa

Dat de Spanjaarden interesse hebben in hun Belgische sectorgenoot hoeft niet te verbazen. Wie de Belgische sauzenmaker koopt, verovert in één klap een stevige positie op de Europese markt.

De twee groepen zijn geografisch bijzonder complementair. Agrolimen is actief in Spanje, Italië, Nederland, Rusland en dertig landen in Afrika en het Midden-Oosten. Continental is aanwezig in Frankrijk, Duitsland, België en Scandinavië.

Continental Foods heeft zelf een iconisch merk in het vizier.

Qua assortiment zijn ze erg gelijkaardig, al is GB Foods (1 miljard euro omzet) een maatje groter dan zijn Belgische sectorgenoot (400 miljoen). Ze maken allebei sauzen, soep en kant-en-klare maaltijden. De bekendste merken van GB Foods zijn Gallina Blanca, Grand’Italia en Jumbo.

Het opbergen van de verkoopplannen betekent niet dat Continental Foods bij de pakken blijft zitten. Volgens onze informatie heeft de groep zelf een buitenlands iconisch merk in het vizier. Welk is voorlopig niet bekend. Het zou de Vlaamse groep alvast sterker maken tegenover haar leveranciers en retailers.

Schoonmaak

CVC - in ons land ook bekend als de eigenaar van de producent van aluminiumprofielen Corialis (ex-Aliplast) - hield sinds de overname van Continental Foods in 2013 een grote schoonmaak bij het bedrijf uit Puurs. De voedingsgroep sloot haar Zweedse fabriek, bracht de productie over naar haar Vlaamse fabriek, in de buurt van de A12, en pompte 30 miljoen euro in de vernieuwing van die fabriek. Het productievolume nam er met 40 procent toe en de productiekosten werden door een verregaande automatisering verlaagd.

Ook de strategie werd aangepast: Continental Foods zette contracten voor minder rendabele supermarktmerken stop en focust meer op zijn eigen merken, waarmee meer winst te maken valt.

Door die ingrepen steeg de operationele kasstroom (ebitda) van Continental Foods van 50 miljoen euro naar 81 miljoen euro. De omzet bleef stabiel rond 400 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud