Vranken-Pommery verovert Japan en Australië

Vranken-Pommery heeft meerdere champagnemerken, die in Reims worden geproduceerd. ©Thierry du Bois

Champagnehuis Vranken-Pommery verkocht in het eerste halfjaar opvallend meer in verre markten, zoals Australië en Japan. Die internationale groei krikt de bedrijfswinst op.

Normaal gezien is het vooral op het einde van het jaar dat champagnehuizen zoals Vranken-Pommery met mooie cijfers kunnen uitpakken, dankzij de eindejaarsfeesten, maar Vranken-Pommery moet dit jaar niet zo lang wachten. In het eerste semester steeg de omzet met 6,5 procent tot 101,4 miljoen euro dankzij een betere verkoop in verre markten zoals Australië en Japan. Die twee landen samen waren goed voor een stijging van 20 procent.

20%
De verkoop van champagne is met 20 procent gestegen in Japan en Australië.

Ook in de Verenigde Staten zit de verkoop van champagne trouwens nog in de lift.

Die internationale groei geeft de rendabiliteit van Vranken-Pommery een boost. Het bedrijfsresultaat neemt met 39 procent toe tot 3,2 miljoen euro. Netto schrijft het champagnehuis wel nog steeds rode cijfers. Eind juni afficheerde Vranken een verlies van 4,4 miljoen euro. Een jaar eerder was dit nog een verlies van 4,7 miljoen euro.

Het beursgenoteerde champagnehuis meldt dat de rendabiliteit tegen eind dit jaar zal verbeteren, aangezien 70 procent van de inkomsten in december worden gerealiseerd.

Champagne, wijn en porto

Vranken-Pommery werd in 1976 opgericht door de Belg Paul-François Vranken. Hij lanceerde de Demoiselle-champagne. Zijn vader was directeur bij D'Ieteren en verantwoordelijk voor Porsche.

Na een reeks overnames zijn daar verschillende champagnemerken bij gekomen, net als wijnhuizen in de Provence, de Camargue en Portugal.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content