Waterproducenten weer ten strijde tegen SodaStream

Met Sodastream is het ook mogelijk zelf limonade te maken. ©AFP

Bedrijven als Coca-Cola (Chaudfontaine) en Spadel (Spa) spanden een nieuwe rechtszaak aan tegen het Israëlische SodaStream wegens zijn reclamecampagnes. Ze eisen een dwangsom van 50.000 euro per dag.

SodaStream, een Israëlische groep met een beursnotering in de VS, is wereldwijd marktleider voor toestellen om thuis zelf spuitwater en limonade te maken. De groep is actief in 45 landen, waaronder België. 

In ons land voert het bedrijf geregeld reclamecampagnes, met ludieke video's. Het speelt daarbij het argument uit dat voor zijn producten geen (plastic) flessen moeten worden gekocht in de supermarkt, wat gunstig zou zijn voor het milieu. De campagnes die nu lopen heten 'Shame or Glory', 'No Planet, no Christmas' en 'Homoschlepiens'.

De campagnes zijn de traditionele waterproducenten echter een doorn in het oog. Zo startte het VIWF, het Koninklijk Verbond van de Industrie van Waters en Frisdranken, een rechtszaak tegen SodaStream, maar de klacht werd in oktober onontvankelijk verklaard.

Nu is er een nieuwe procedure van individuele leden van de beroepsfederatie, meldt SodaStream. Het gaat onder meer om Coca-Cola European Partners Belgium (Chaudfontaine), Danone (Evian), Nestlé Waters (Vittel en Perrier) en Spadel (Spa en Bru). Zij vinden de campagne van SodaStream vernederend voor consumenten van plastic en willen een verbod via een dwangsom van 50.000 euro per dag publicatie van de campagnes.
 
Johan Schepers, het hoofd van SodaStream Benelux: 'Deze tweede dagvaarding is opnieuw een bewijs dat de strijd tegen plastic broodnodig is. Het is duidelijk dat traditionele frisdrankmerken onze boodschap voor een duurzame planeet niet willen horen. Maar wij zullen de consument blijven helpen om een milieuvriendelijke keuze te maken. En we zijn er gerust op: de groep milieubewuste consumenten wordt elke dag groter. Vroeg of laat zullen Coca-Cola, Danone, Nestlé en Spadel wel beseffen dat hun actie indruist tegen de verantwoordelijkheidszin die de moderne consument van hen verwacht.'
 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect