Wieze: het Belgische hart van de roze chocolade

Deze roze chocolade vond Barry Callebaut uit in zijn labo in het Belgische Wieze. 'We zijn het Apple van de chocoladesector.' ©AFP

Sinds vrijdag ligt roze chocolade in de winkel. Het nieuwe, vierde chocoladetype werd ontwikkeld in Wieze, bij Aalst. ‘Onderzoek uit ons labo wordt in de hele wereld gebruikt.’

Uit een kleine pijpleiding stroomt een dikke straal roze smurrie in een bak met daarin nog meer van wat op het eerste gezicht vloeibare kauwgom lijkt. We zijn in het labo van de Zwitserse chocolademultinational Barry Callebaut  in Wieze. Het toestel houdt de roze chocolade vloeibaar die Barry Callebaut heeft gelanceerd als het nieuwe, vierde type chocolade naast de pure, witte en melkvariant.

Sinds vrijdag ligt de roze chocolade - die van de marketingafdeling de naam ‘ruby’ meekreeg - in de winkelrekken. Het is de eerste keer sinds de lancering van witte chocolade 80 jaar geleden dat er een nieuwe variant op de markt komt.

Wanneer we een stukje proeven, lijkt het in eerste instantie alsof we witte chocolade eten, maar al snel neemt een zoet-zurige smaak de overhand. ‘De rubychocolade heeft een bessensmaak, maar er zitten geen bessen in’, zegt Gavin Bown, directeur onderzoek & ontwikkeling van Barry Callebaut. ‘Smaak- en kleurstoffen evenmin. Ruby wordt van cacaobonen gemaakt.’ Die worden op een speciale manier verwerkt. ‘Hoe? Dat is een bedrijfsgeheim.’

In dit labo voert Barry Callebaut onderzoek.

In eerste instantie is de roze chocolade enkel te krijgen in Japanse en Zuid-Koreaanse winkels. Ook Europeanen kunnen hem al kopen, maar enkel online. In de lente is Australië aan de beurt en tegen het jaareinde ligt het snoepgoed ook in de rekken van Zuid-Amerikaanse supermarkten.

Barry Callebaut verkoopt de chocolade niet zelf aan consumenten. De multinational maakt uitsluitend chocolade in bulk en levert die aan snoepbedrijven zoals Mondelez (Lu, Côte d'Or en Milka), Mars en Nestlé. In de hele wereld bevat een op de vier chocoladeproducten chocola van Barry Callebaut.

Nestlé is het bedrijf dat de roze chocolade voor het eerst beschikbaar maakt voor de gewone man en vrouw. Het heeft een rubyvariant gemaakt van KitKat, een chocoladereep die erg lijkt op de bij ons bekendere Leo-repen van Mondelez.

Apple

Tien jaar heeft Barry Callebaut aan de nieuwe chocolade gewerkt. ‘Dat is lang en gek genoeg heeft geen enkele klant ons gevraagd om een nieuwe chocoladekleur te ontwikkelen’, zegt Bown. Waarom zijn teams de chocolade dan toch ontwikkelden? Omdat het bedrijf een trendsetter wil zijn. ‘Wij geven de markt mee vorm’, klopt Bown zich op de borst. ‘We geloven dat ruby even belangrijk wordt als de drie andere chocoladetypes.’

Niemand vroeg om roze chocolade te ontwikkelen. Maar om de iPhone vroeg ook niemand 15 jaar geleden.
Gavin Bown (Barry Callebaut)

Hij zet Barry Callebaut neer als het Apple van de chocoladesector. ‘15 jaar geleden vroeg ook niemand naar een iPhone, en kijk nu.’

De roze chocolade is grotendeels ontwikkeld in Wieze, nabij Aalst. Dat is geen toeval, want daar bevindt zich het hart van de onderzoeksafdeling van Barry Callebaut. In het wereldwijde onderzoekslaboratorium werken 50 onderzoekers vlak naast ’s werelds grootste chocoladefabriek, die ook eigendom is van Barry Callebaut.

Klassieke chocolade (links) en de hittebestendige chocolade die ontwikkeld werd in Wieze onder een warmtelamp. ©Kristof Vadino

‘In Wieze doen we fundamenteel onderzoek’, zegt Bowen. ‘Ons Belgische labo ondersteunt onze tientallen lokale onderzoekscentra in de hele wereld. Die toegepaste labo’s houden zich bezig met de dagelijkse behoeften van onze klanten. Als de regio’s geen oplossing vinden, doen ze een beroep op Wieze.’

Hittebestendige chocolade

Toen bijvoorbeeld enkele jaren geleden enkele chocoladebedrijven uit Azië aan Barry Callebaut vroegen of het bedrijf er iets op kon vinden zodat chocolade niet meteen smelt bij de lokale tropische temperaturen, klopte het Singaporese labo van Barry Callebaut aan in Wieze. De in België gevestigde onderzoekers hielpen mee bij de ontwikkeling van de ‘thermotolerante’ chocolade.

Barry Callebaut

Beursgenoteerd Zwitsers bedrijf dat chocolade maakt en verkoopt aan voedingsreuzen zoals Mondelez (Côte d’Or), Mars, Unilever en Nestlé.

  • Omzet: 6,8 miljard Zwitserse frank (5,8 miljard euro), waarvan 423,3 miljoen Zwitserse frank in België.
  • Bedrijfswinst: 488 miljoen frank.
  • Investeringsbudget: 28 miljoen frank.
  • Vier fabrieken in België: Wieze, Halle, Thimister-Clermont en Heule (Kortrijk).
  • 1.500 personeelsleden in België, van wie 50 in het labo in Wieze

De hittebestendige variant begint pas te smelten bij 38 graden, en niet bij 34 graden zoals de klassieke chocolade. De chocolade staat nog niet helemaal op punt - ‘de structuur moet nog beter’, aldus Bown - maar ze moet Barry Callebaut wel meer mogelijkheden geven om te groeien in economisch opkomende, warme landen in Azië, het Midden-Oosten en Zuid-Amerika.

De onderzoeker in het labo in Wieze toont het potentieel van de hittebestendige chocolade. Ze plaatst een konijn van klassieke chocolade en een van thermotolerante chocolade onder een warmtelamp. We zien hoe de oren van het klassieke konijn al na enkele minuten instorten. Bij het andere konijn gebeurt dat pas wanneer we na tien minuten wachten dan maar zelf het weke gezicht induwen. De gesmolten chocolade is niet plakkerig, zoals we hadden verwacht, maar heeft een eerder karamelachtige structuur.

Nieuwe uitvindingen uit Wieze zoals roze, hittebestendige en suikerarme chocolade wapenen Barry Callebaut tegen de krimpende chocolademarkt. In 2015 daalde de wereldwijde chocoladeverkoop volgens het onderzoeksbureau Euromonitor met 1,5 procent en in 2016 met 0,4 procent. Dat komt doordat mensen steeds meer met hun gezondheid bezig zijn en chocolade vaker aan de kant laten liggen.

Dat Barry Callebaut zijn fundamenteel onderzoek al decennia in Wieze doet, heeft te maken met de geschiedenis van het bedrijf. De chocoladereus ontstond in 1996, toen het Franse Cacao Barry fuseerde met het Belgische Callebaut, dat in 1911 in Wieze ontstond.

‘De combinatie van het labo en de fabriek is van goudwaarde’, zegt Bown. ‘We kunnen nieuwe vindingen uit het labo meteen testen in de productie. Bovendien ligt Wieze vlak bij Brussel, het hart van Europa. Daardoor is het makkelijk om internationale onderzoekers aan te trekken.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect