Winst Spa-bottelaar stijgt 60 procent door warm weer

Spadel is bekend van de merken Spa en Bru. ©BELGA

De Belgische waterbottelaar Spadel boekt puike halfjaarresultaten door goed weer, de overname van het Bulgaarse Devin AD en zijn waters met fruitsmaak.

De bedrijfswinst van Spadel  is tussen januari en juni met 60,3 procent gestegen naar 13,9 miljoen euro. De omzet van de bottelaar van Spa- en Bru-water is met 17,8 procent gestegen naar 147,1 miljoen euro.

De stijging komt er in belangrijke mate dankzij de overname van de Bulgaarse waterbottelaar Devin in december 2016. Maar ook als die overname buiten beschouwing wordt gelaten, zet het bedrijf een grote stap vooruit.

Organisch stijgt de omzet met 7,3 procent. De bedrijfswinst stijgt op vergelijkbare basis met 42,5 procent.

Water met fruitsmaak

Spadel kon profiteren van het mooie weer in mei en juni. Daardoor grepen mensen massaal naar de waterfles.

Ook de aromatische waters van Spadel dragen bij aan de groei. Vorig jaar lanceerde Spadel een assortiment water waaraan fruitsmaak wordt toegevoegd. Anders dan klassieke limonades bevatten die geen suikers.

Blijven groeien

7,3%
Zonder de overname van het Bulgaarse Devin in beschouwing te nemen, steeg de omzet van Spadel met 7,3 procent. De bedrijfswinst stijgt op vergelijkbare basis met 42,5 procent.

Spadel denkt in de tweede helft van het boekjaar stevig te kunnen blijven groeien. Spadel verwacht verdere groei van een nieuwe lijn waters met fruitsmaak. Die werd begin dit jaar gelanceerd en bestaat uit plat water en niet uit bruisend water, zoals de aromatische waters die vorig jaar werden gelanceerd.

Maar het bedrijf roept ook op tot voorzichtigheid. 'De markt blijft bijzonder competitief en wordt gekenmerkt door een hoge promotiedruk en een prijzenoorlog in de sector van de supermarkten.'

Superieur

Dat is een verwijzing naar Ahold Delhaize  , dat na zijn creatie door de overname van het oude Delhaize Group door Ahold lagere aankoopprijzen eist bij zijn leveranciers. Ook andere supermarkketens proberen lagere prijzen af te dwingen.

'We verwachten voor het tweede semester resultaten die in lijn liggen met die van vorig jaar', klinkt het. 'Het operationele resultaat zou duidelijk superieur moeten zijn aan dat van 2016.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect