AB InBev | 100 miljoen paar ogen

©BELGA

De rekenmeester, het echte verhaal achter de cijfers.

De weergoden lijken de vele fans van American football gunstig gezind: net nu de Super Bowl voor de deur staat, ziet het ernaar uit dat het polaire koudefront dat grote delen van de VS al geruime tijd in zijn greep houdt, dan toch langzaam wil wijken. Dat maakt het voor de Amerikanen makkelijker om naar vrienden of het café te trekken om samen te genieten van de sportwedstrijd.

Zondag is het zover. Dan strijden de Los Angeles Rams en de New England Patriots in Atlanta om de titel van beste team van de VS. American football mag ons misschien weinig of niet aanspreken, het is een van de grootste sportevenementen op de planeet. Waarschijnlijk zullen meer dan 100 miljoen Amerikanen aan de buis gekluisterd zitten om de strijd live te volgen.

50 miljoen
Het reclamebudget van AB InBev voor de Super Bowl kan oplopen tot ruim 50 miljoen dollar.

Dat is al decennia ideaal jachtterrein voor adverteerders. Maar die moeten daar wel fors voor in de buidel tasten. Amerikaanse media meldden dat het tv-station CBS, dat dit jaar de match mag uitzenden, 5,25 miljoen dollar (bijna 4,6 miljoen euro) vraagt voor een spotje van 30 seconden. Dat komt overeen met een slordige 175.000 dollar per seconde, een nieuw record. In 1967, bij de allereerste editie van de Super Bowl, volstond het om een cheque uit te schrijven van ruwweg 40.000 dollar. Voor de volle 30 seconden, welteverstaan.

De forse inflatie houdt miljardenconcerns als de bierbrouwer AB InBev niet tegen om er flink tegenaan te gaan. Het deels Amerikaanse (en deels Belgische) bedrijf is al jaren de exclusieve alcoholadverteerder tijdens de Super Bowl. Dit jaar zal de gigant niet minder dan 6 minuten en 25 seconden schermtijd inpalmen, met acht volwaardige spots en een reeks kleinere tussenkomsten. Nooit was dat meer. Hoeveel dat precies kost, is een goedbewaard geheim. De schattingen lopen op tot ruim 50 miljoen dollar.

AB InBev zet vijf merken in de schijnwerper, waaronder Stella Artois, en huurde voor zijn spots de bekende acteurs Sarah Jessica Parker en Jeff Bridges in, die in de huid van hun personages Carrie Bradshaw (uit ‘Sex and the City’) en The Dude (‘The Big Lebowski’) kruipen. Er is een goede reden waarom het wat mag kosten voor het bedrijf dat erom bekendstaat te letten op de kleintjes: de verkoop van zijn bieren staat onder druk in de VS, de grootste markt van AB InBev. De Amerikanen schakelen van klassiekers als Budweiser almaar meer over naar artisanale en importbieren, wijn en sterkedrank.

©BELGA

Sinds de overname van Budweiser-brouwer Anheuser-Busch door InBev in 2008 is het marktaandeel van de onderneming in de VS elk jaar afgekalfd, op één jaar na. Volgens het onderzoeksbureau Euromonitor heeft ze er nog 36,4 procent van de bierverkoop in handen. Vorig jaar ging er waarschijnlijk weer 0,5 procentpunt af, na 0,75 punt in 2017. Dat lijkt niet veel, maar de trend blijft negatief.

De groep is ervan overtuigd dat ze in staat is het tij te keren, maar niet iedereen deelt die mening. ‘Het is een supertanker en die draai je niet zomaar’, zegt de Londense gespecialiseerde analist Trevor Stirling. AB InBev gooide al nieuwe versies van Bud en Bud Light op de markt, waaronder Bud Light Orange, gebrouwen met sinaasappelschillen. Dat klinkt weinig smakelijk voor Belgische bieraficionado’s. Toch werd het een van de succesvolste nieuwigheden van 2018.

De marketingmiljoenen van AB InBev gaan ook meer en meer naar lokale campagnes in de VS. Maar nationale inspanningen zoals de Super Bowl blijven belangrijk, in de hoop zo veel mogelijk aandacht te vangen van die ruim 100 miljoen paar ogen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud