AB InBev boekt grootste volumegroei in vijf jaar

Een reclameactie van Stella Artois op de luchthaven van Zaventem. ©BELGA

De bierbrouwer heeft in het tweede kwartaal in hectoliters 2,1 procent meer verkocht. De winst neemt meer dan verwacht toe.

Het is de eerste keer in vijf jaar dat AB InBev  in één kwartaal zo groeit. In enkele belangrijke streken zoals Mexico, Brazilië, Europa, Zuid-Afrika, Nigeria, Australië en Colombia deed AB InBev het erg goed in april, mei en juni. Met de volumegroei komt CEO Carlos Brito zijn belofte na. Na de stabilisatie in 2018 zei hij dat de volumes in 2019 wel zouden groeien.

AB InBev doet het beter dan de analisten hadden verwacht. Onder hen was de consensus dat de volumes in het tweede kwartaal met 1 procent waren toegenomen.

In de afgelopen jaren bleven de verkochte volumes vrijwel stabiel. Dat maakt waarnemers bezorgd.

Meer winst

Die zorgen nam AB InBev in de laatste jaren weg door in te zetten op drie merken: Budweiser, Corona en Stella Artois. Die verkoopt het aan relatief hoge prijzen,waardoor ze ook winstgevender zijn dan andere bieren. De drie topmerken zagen de omzet in het tweede kwartaal met 8 procent stijgen. De omzet van het hele bedrijf stijgt stijgt 6,2 procent naar 13,9 miljard dollar.

Schulden stabiel

Er is tussen januari en juni weinig gebeurd aan de relatief hoge schuldenberg van AB InBev. Zowel eind vorig jaar als in juni had de brouwer 104,2 miljard dollar schulden. Dat is 4,6 keer de brutobedrijfswinst (ebitda), terwijl AB InBev eind 2020 onder factor vier wil zakken.

Wie de evolutie van het afgelopen halfjaar bekijkt vraagt zich mogelijk af: zal dat wel lukken? Analisten denken van wel. 'Dat de schuldratio stabiel zou blijven, was verwacht', zegt Robert Jan Vos van ABN AMRO. 'De bulk van zijn cashflowgeneratie doet AB InBev in de tweede helft van het jaar. Dat was ook vorig jaar zo.'

Bovendien gaat AB InBev zijn Australische activiteiten voor ruim 11 miljard dollar verkopen. Dat geld gaat bijna allemaal naar de schuldaflossing. De transactie vindt pas begin 2020 plaats.

 

De stijgende omzet is een hefboom voor de winst. Ook qua brutobedrijfswinst (ebitda) doet AB InBev het beter dan verwacht. Analisten hadden gerekend op 6,5 procent groei. Maar er was een stijging van 9,4 procent naar 5,9 miljard dollar. De ebitda-marge steeg 1,23 procentpunt naar 42 procent. De omzetgroei van AB InBev voldoet aan de verwachtingen. 

De schuldgraad van het bedrijf kromp amper. Hij bedroeg eind juni 4,58 keer de brutobedrijfswinst. Een half jaar eerder was dat nog 4,61. Intussen nam AB InBev al enkele maatregelen. Zo kondigde het vorige week aan dat het zijn Australische activiteiten voor 11 miljard dollar verkoopt. De transactie gaat normaal gezien begin 2020 door.

Minder marktaandeel in VS

Het goede rapport verbergt niet dat sommige regio's zorgenkindjes blijven. In de Verenigde Staten ging het marktaandeel van AB InBev met 55 basispunten achteruit. In het eerste kwartaal bedroeg de daling 10 basispunten en benadrukte AB InBev dat dat de beste prestatie in jaren was.

55
Marktaandeel
In de Verenigde Staten ging het marktaandeel van AB InBev met 55 basispunten achteruit.

'In het tweede kwartaal speelde een jaarlijkse prijsverhoging die we normaal in oktober doorvoeren ons parten', zegt financieel directeur Felipe Dutra. ' In de eerste zes maanden bedroeg de marktaandeeldaling 40 basispunten. Dat is nog altijd beter dan in dezelfde periode vorig jaar.'

AB InBev staat al jaren onder druk in de VS omdat de twee publieksbieren Budweiser en Bud Light er achteruitgaan. Het marktaandeelverlies van beide bieren bedroeg in het tweede kwartaal 135 basispunten.

Het effect is groot: de totale volumes in Noord-Amerika daalden met 2,4 procent. Door meer te focussen op duurder bier stegen omzet en winst wel. De regio is goed voor bijna een derde van de omzet van AB InBev.

Minder winst in Brazilië

-4,4%
Marge
De ebitda daalde in Brazilië 4,4 procent en de ebitdamarge kromp 476 basispunten naar 38,9 procent.

Ook Brazilië blijft een belangrijke, maar moeilijke markt. De ebitda daalde er 4,4 procent en de ebitda-marge kromp 476 basispunten naar 38,9 procent. Dat komt door duurdere grondstof- en verpakkingsprijzen, zegt AB InBev. De omzet (+7,3%) en de volumes (+3,5%) stegen wel.

Dat de winst achterblijft, heeft wellicht ook te maken met Heineken. AB InBevs grootste concurrent probeert sinds ruim een jaar marktaandeel af te snoepen met lage prijzen.

In het kwartaalverslag spendeert AB InBev overigens één zin aan zijn historische thuismarkt België. De volumes blijven stijgen, klinkt het. Jupiler boekt 'een gezonde winst' en Stella Artois een 'sterke groei'.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud