AB InBev knipt fors in dividend

Corona is een zware last voor AB InBev. ©Bloomberg

De biergigant AB InBev zag door de pandemie zijn schuldgraad fors oplopen en houdt de cash zo veel mogelijk in huis. Ook 2021 wordt lastig.

AB InBev-topman Carlos Brito maakt zich nog niet op voor de jazz-ageboom die zijn collega van Carlsberg enkele weken geleden voorspelde, maar drastisch snijden in zijn personeelsbestand van 164.000 man doet hij - anders dan Heineken - ook weer niet.

De aandeelhouder van AB InBev voelt wel dat het coronavirus het bedrijf hard raakt. De Belgisch-Braziliaanse brouwgroep betaalt voor het volledige boekjaar 2020 0,50 euro bruto per aandeel. Over het boekjaar 2019 kregen de aandeelhouders een totaaldividend van 1,30 euro (zie grafiek onderaan)

1,6 miljard besparen

De brouwer van bieren als Budweiser, Stella Artois, Hoegaarden, Corona en Tripel Karmeliet zag zijn schuldgraad vorig jaar fors stijgen. De schuldenberg was eind december 4,8 keer hoger dan de brutobedrijfswinst (ebitda). Een jaar eerder was dat 4 keer hoger. Al jaren probeert het bedrijf zijn schuldgraad weer onder 2 keer de bedrijfswinst te brengen.

4,8
Schuldgraad
De schuldenberg was eind december 4,8 keer hoger dan de brutobedrijfswinst (ebitda). Een jaar eerder was dat 4 keer hoger.

In 2019 had AB InBev zijn schuldenprobleem aangepakt door onder andere zijn Australische divisie te verkopen en zijn dividend te halveren, maar corona brengt het bedrijf weer bij af.

De absolute schuld van AB InBev daalde vorig jaar van 95,5 miljard dollar naar 82,7 miljard. Dat de schuldratio opliep, was dus te wijten aan een dalende winst. Met de nieuwe dividendverlaging spaart AB InBev 1,6 miljard euro uit, die het kan inzetten voor de verlaging van zijn schulden. De recente verkoop van de helft van zijn Amerikaanse blikjesfabrieken levert circa 3 miljard dollar op.

De ebitda van AB InBev daalde vorig jaar - overnames en afstotingen buiten beschouwing gelaten - met 13 procent naar 17,3 miljard dollar. De omzet nam met 3,7 procent af tot 46,9 miljard dollar. In hectoliters verkocht AB InBev 5,7 procent minder bier. Met die cijfers voldoet AB InBev aan de verwachtingen van de beursanalisten, die de bui hadden zien hangen.

Beter dan verwacht

In de laatste drie maanden van 2020 deed de omzet en het volume van AB InBev het beter dan de analisten hadden verwacht. Het aantal hectoliter steeg met 1,6 procent, de omzet met 4,5 procent. De ebitda stelde wel teleur. Die daalde met 2,4 procent, terwijl analisten rekenden op een krimp van 1 procent.

Verkoopsdaling in België

AB InBev geeft geen precieze cijfers van zijn Belgische activiteiten, maar het bedrijf ging er wel op achteruit. De omzet in de horeca, die een groot deel van het jaar dicht was, daalde met meer dan tien procent. Ook in de winkels kochten te Belgen minder AB InBev-bier. Er was sprake van 'een lichte verkoopsdaling'.

De biermultinational reageerde op de veranderingen die het virus veroorzaakte. Mensen gingen minder op café - vaak omdat het gewoonweg niet kon - en dronken meer thuis. Ook de verkoop via e-commerce zat in de lift.

AB InBev zette dan ook in op de onlineverkoop van bier. In België kwam er een Jupiler-webshop. Alle Brazilianen kunnen sinds vorig jaar bier kopen bij Zé Delivery. In China is AB InBev naar eigen zeggen de bierbrouwer die het meest online verkoopt.

Uitdagende tijden

Die aanpassingen leverden AB InBev in de tweede helft van het boekjaar 2,2 procent omzetgroei op. Dat tempo verhoogde in het vierde kwartaal naar 4,5 procent. Op dat elan wil AB InBev voortgaan.

Toch blijven het uitdagende tijden voor het bedrijf, dat zijn officiële hoofdkantoor na jaren van overnames in 150 landen nog altijd in Leuven heeft. Er is goed nieuws en slecht nieuws.

AB InBev verwacht dat de omzet en het volume dit jaar 'aanzienlijk verbeteren'. Maar de winstmarge zal volgens het bedrijf wel onder druk staan door dure grondstoffen en tegenzittende wisselkoersen.

Vooral de real, de munt van Brazilië - een van AB InBevs topmarkten - staat onder druk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud