AB InBev lanceert populair 'alcoholwater' in België

De bierreus AB InBev heeft nog altijd zijn hoofdkwartier in Leuven. ©Photo News

Vallen de Belgen even hard als de Amerikanen voor hard seltzer? AB InBev gelooft van wel en lanceert het alcoholische water met fruitsmaak in België. White Claw - het Amerikaanse merk dat hard seltzer in de VS populair maakte - is sinds kort ook te koop in België.

Met 200 procent groeide de verkoop van hard seltzer volgens het onderzoeksbureau Nielsen in 2018 in de VS. Vorig jaar telden de Amerikanen al 4 miljard euro neer voor de vrij nieuwe drank, die beschreven kan worden als water met alcohol en een fruitsmaak. Het alcoholpercentage schommelt doorgaans rond 5 procent. Een blikje bevat zo'n 100 kilocalorieën, zowat de helft minder dan een biertje.

In Europa en in België is de drank nagenoeg onbekend, maar daar komt verandering in. Hard seltzer wordt de komende maanden zichtbaarder in de supermarkt. 's Werelds grootste brouwer AB InBev lanceert zijn Mike's Hard Seltzer in mei in België, Frankrijk, Nederland en Duitsland.

Mike's Hard Seltzer is niet de enige hard seltzer op de Belgische markt. Het Amerikaanse merk White Claw is er sinds begin dit jaar ook te koop, onder andere in de supermarkten van Carrefour en Albert Heijn. White Claw wordt door de Belgische drankengroep Jet Import geïmporteerd uit de Verenigde Staten.

White Claw ligt in de VS aan de basis van de opmars van hard seltzer. Drankreuzen als AB InBev merkten in 2018 hoe sommige consumenten hun pint bier inruilden voor het alcoholisch water. Dat AB InBev in de zomer van 2019 3,3 procent minder bier verkocht in de VS, weet het onder andere aan de opkomst van hard seltzer. In allerijl lanceerde AB InBev zijn eigen versies, waaronder Mike's Hard Seltzer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud