AB InBev: Modelo versus de Braziliaanse real

's Werelds grootste brouwer AB InBev publiceert dinsdag voorbeurs tweedekwartaalresultaten. De verzwakking van de Braziliaanse real dreigt op de cijfers te wegen, maar veel vuurwerk wordt van de resultaten zelf niet verwacht. De meeste aandacht zal dan ook uitgaan naar verdere commentaar op de volledige overname van de Mexicaanse Corona-brouwer Grupo Modelo.

De volumes zouden niet al te veel in beweging mogen komen, aangezien Europa op dat vlak nog altijd een zwakke plek blijft. Gemiddeld gaan analisten uit van een groei van 1,3 procent. De omzet zou een goede 6 procent moeten stijgen tot 9,941 miljard dollar.

De voornaamste operationele indicator voor een brouwer, de bedrijfskasstroom (ebitda), zou moeten uitkomen op 3,749 miljard dollar. Dat is quasi onveranderd ten opzichte van de 3,747 miljard die de brouwer over dezelfde periode vorig jaar boekte. De genormaliseerde nettowinst zou 1,743 miljard dollar moeten bedragen, of 1,09 euro per aandeel.

Valuta

De verdappering van de dollar en de verzwakking van de Braziliaanse real lopen als een rode draad doorheen de cijfers. Die wisselkoerseffecten spelen momenteel in het nadeel van AB InBev, dat inkomsten in andere valuta moet omzetten in dollar. Dat belet echter niet dat er vooral in de VS goede cijfers verwacht worden.

De analisten van ING tonen zich daarin het meest optimistisch. Zij verwachten een ebitdagroei van 6,1 procent 'dankzij de prijsmix, goede weersomstandigheden en innovaties'. Daarmee pikken ze onder meer in op de succesvolle lancering van de Bud Light-variant Platinum, die de verwachtingen bij de lancering vlotjes overtrof. Bovendien rolt AB InBev-topman Carlos Brito ook in de VS zijn 'premiumisation' uit. Dat wil zeggen dat goedkopere merken met lagere marges niet meer worden ondersteund ten voordele van duurdere biermerken waarvan de winst per hectoliter hoger ligt.

Grupo Modelo

Maar dat hele operationele verhaal wordt weer overschaduwd door de recente overname-activiteit. Na lang wringen is Brito erin geslaagd om de eigenaars van het meerderheidsbelang in het Mexicaanse Grupo Modelo te doen verkopen. Op papier een bijzonder goede deal. Corona, het belangrijkste merk van Modelo, is een verkoopkanon in de VS.

AB InBev kan die deal momenteel erg goedkoop financieren, getuige de obligatie-uitgifte die 7,5 miljard dollar uitbracht. Bovendien liggen er naar schatting 600 miljoen dollar aan synergievoordelen voor het grijpen, en Brito kent zijn gelijke niet om die heel snel uit een deal te puren.

Maar er liggen wel enkele klippen onder het wateroppervlak. Het is vooral de vraag of de Amerikaanse concurrentie-autoriteiten de deal zomaar zullen laten doorgaan. AB InBev zou met de overname opnieuw een aanzienlijk stukje marktaandeel inpikken. Brito hoopt mogelijke bezwaren te kunnen wegnemen door het 50-procentbelang in de Amerikaanse Corona-distributeur Constellation Brands te verkopen. Maar heel wat analisten twijfelen of dat zal volstaan. En dan rijst de vraag wat AB InBev zal moeten doen om alle bezwaren weg te te nemen, en of het sop dan de kolen nog waard is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud