Advertentie

AB InBev ontgoochelt over hele lijn

AB InBev-topman Carlos Brito. ©Dries Luyten

's Werelds grootste brouwer AB InBev is in het tweede kwartaal op alle vlakken onder de analistenverwachtingen gedoken. Een zeldzame uitschuiver, onder meer te wijten aan het wegvallen van de WK-bonus en 'uitdagende handelsomstandigheden' in verschillende kernmarkten.

'Het tweede kwartaal was uitdagend, met moeilijk vergelijkbare cijfers door de FIFA World Cup en moeilijke economische omstandigheden in een aantal van onze markten', stelt AB InBev  in een persbericht. 'Ongunstige weersomstandigheden, vooral in de VS en China, deden de druk nog toenemen.'

Dat resulteert in onderstaande resultaten, die op alle vlakken niet over de door analisten gelegde lat geraakten:

Marktaandeelverlies

Analisten hadden vooraf bemoedigende marktsignalen gezien in de VS, maar daar is in het rapport van AB InBev geen spoor meer van terug te vinden. De Amerikaanse marktleider zag zijn volumes in de VS met 1,1 procent dalen, en de ebitda-marge kreeg een flinke knauw: van 49,4 procent in het tweede kwartaal van vorig jaar naar 40,3 procent nu.

Topmerk Budweiser blijft het lastig hebben. AB InBev klopt zich wel op de borst met 'een van de beste resultaten van de voorbije jaren wat volume en marktaandeel betreft', maar het is veelzeggend dat die topprestatie nog steeds neerkomt op een daling van de verkopen en een marktaandeelverlies van zo'n 15 basispunten. 'Het blijft ons doel om het marktaandeel voor Budweiser te stabiliseren, om dan opnieuw aan te knopen met groei', liet financieel directeur Felipe Dutra optekenen tijdens een conference call. 'Maar we hebben onszelf daarbij geen timing of deadline opgelegd.'

Het succes van biervariaties als Bud Light Lime-a-Rita staat onder druk door de concurrentie ©AB InBev

Ook opvallend: de zogenaamde 'Rita's' lijken hun beste tijd voorlopig te hebben gehad. Het gaat dan om nieuwe mengelingen van bier met andere smaken, met welluidende namen als 'Bud Light Lime-a-Rita' (foto links). Die werden sinds 2012 met succes in verschillende varianten gelanceerd. Maar nu lijkt de concurrentie met succes de handschoen te hebben opgenomen. In het topsegment van de markt, waar die 'Rita's' worden uitgespeeld, ging het zo hard dat goede prestaties van merken als Stella Artois en Goose Island teniet werden gedaan door de druk op de verkopen van die 'near-beers'.

Post-WK-dip

In de zone Latijns-Amerika Noord, met Brazilië als voornaamste markt, zorgde het wegvallen van de WK-gekte zoals verwacht voor een dip in de cijfers. Maar die dip werd nog versterkt door 'een ongunstig macro-economisch klimaat'. De totale daling van de biervolumes bedroeg 8,6 procent, maar het wegvallen van de WK-bonus is volgens AB InBev slechts goed voor 5,5 procentpunten.

In tegenstelling tot de VS kon de brouwer in die omstandigheden wel zijn winstgevendheid opkrikken. De ebitda-marge dikte aan van 44,6 tot 46,5 procent. Maar ook wat dat betreft is AB InBev eerlijk. 'We konden ook rekenen op makkelijk vergelijkbare cijfers, met een groei van de bieropbrengsten per hectoliter van slechts 3,8 procent in het tweede kwartaal van 2014 als gevolg van promotionele acties in het kader van de FIFA World Cup.' Met andere woorden: nu moest er niet zoveel promotie gevoerd worden, waardoor de inkomsten per hectoliter omhoog gingen.

Synergiemachine

Groot lichtpunt in de resultaten is Mexico, sinds de volledige overname van Corona-brouwer Grupo Modelo een nieuwe kernmarkt voor AB InBev. De cijfers spreken voor zich met interne groeicijfers voor de volumes (+4,1%), de omzet (+7,9%), de ebitda (+14,4%) en de ebitda-marge (+308 basispunten tot 53,9%). Een uitstekende prestatie, vooral omdat ook in Mexico de WK-bonus wegviel en bovendien de paasvakantie dit jaar erg vroeg viel en dus niet meer de tweedekwartaalcijfers beïnvloedde.

Intussen blijft de synergiemachine van topman Carlos Brito ijverig verder draaien. In het tweede kwartaal werden voor 30 miljoen dollar kostensynergieën gerealiseerd, wat het totaalbedrag sinds de deal in 2012 op 770 miljoen dollar brengt. AB InBev blijft bij zijn ambitie om in totaal 1 miljard dollar aan synergievoordelen uit de overname te puren tegen eind 2016, maar het gros van dat bedrag moet eind dit jaar al binnen zijn.

Jaarprognose blijft overeind

Ondanks dat grotendeels tegenvallende rapport, ziet AB InBev al licht aan het einde van de tunnel. 'We zijn het tweede semester gestart met dynamiek achter onze merken en commerciële initiatieven en we verwachten de opbrengstengroei te versnellen in het resterende deel van het jaar, vergeleken met het eerste halfjaar', klinkt het.

De jaarprognoses blijven dan ook overeind. Al klinken die voor de groep in zijn geheel vrij vaag. 'We verwachten dat de opbrengsten per hectoliter bij een constante geografische basis een interne groei zullen kennen in lijn met de inflatie', staat te lezen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud