AB InBev pompt 250 miljoen dollar in Nigeria

Nog tot 2020 groeit de Afrikaanse biermarkt met liefst 5 procent per jaar. ©Bloomberg

AB InBev toont opnieuw hoe graag het Afrika wil veroveren door miljoenen te investeren in Nigeria. Het doet ook een mega-investering in Zuid-Afrika.

AB InBev  gaat een vierde brouwerij bouwen in Nigeria. De Belgisch-Braziliaanse brouwer investeert liefst 250 miljoen dollar (210 miljoen euro) in het project. De op één na grootste Afrikaanse brouwerij van AB InBev moet volgend jaar al operationeel zijn.

Afrika is een erg belangrijke biermarkt, want de consumptie groeit er snel, in tegenstelling tot de traditionele thuismarkten in Europa en de Verenigde Staten. Naar verwachting zal de Afrikaanse biermarkt nog tot 2020 met jaarlijks 5 procent groeien. In 2016 bedroeg de groei 4,5 procent, berekende onderzoeksbureau Plato Logic. De wereldwijde markt groeide met maar 1,4 procent. Vorig jaar gaven Afrikanen 13 miljard dollar uit aan bier.

Ook investeren in Zuid-Afrika

Dat AB InBev er alles aan doet om de Afrika te veroveren, toonde de grootste brouwer van de wereld afgelopen zomer al. Toen raakte bekend dat AB InBev 182 miljoen euro gaat investeren in zijn Zuid-Afrikaanse brouwerijen. In Zuid-Afrika staat AB InBevs grootste Afrikaanse brouwerij. Tegelijk kondigde AB InBev aan dat het ook in dat land zijn luxebieren Stella Artois, Corona en Budweiser wil lanceren.

182 miljoen
Ook in Zuid-Afrika komt er een grote investering. Daar worden de brouwerijen voor 182 miljoen euro vernieuwd.

Dat zal ook gebeuren in Nigeria. Begin 2018 wordt Budweiser er geïntroduceerd. Dat Amerikaanse bier is samen met het Belgische Stella Artois en het Zuid-Amerikaanse Corona een van de vlaggenschepen van AB InBev.

Met die bieren kan AB InBev meer winst boeken. De bieren worden in de markt gezet met een luxe-imago, waardoor klanten bereid zijn er meer voor te betalen.

Tegelijk zet AB InBev CEO Carlos Brito zijn befaamde besparingsmachine in gang in Nigeria. Brito staat erom bekend om op een erg doorgedreven manier kosten te besparen.

Drie brouwerijen fuseren

Dat AB InBev in Nigeria actief is met drie verschillende vennootschappen, die elk hun eigen brouwerij hebben, is hem een doorn in het oog. Daarom is zijn bedrijf in juni begonnen met de fusie van zijn drie Nigeriaanse dochters. Dat proces moet volgende maand al afgerond zijn.

Afrika was lange tijd een blinde vlek op de kaart van AB InBev. Maar dat veranderde in 2016 met de overname van SABMiller.

AB InBev zal 70 procent van de aandelen van het nog naamloze fusiebedrijf in zijn bezit hebben, meldt de krant Premium Times. De rest van de aandelen zal noteren op de Nigeriaanse beurs.

De grootste brouwer ter wereld werd actief in Nigeria toen het vorig jaar zijn grote concurrent SABMiller overnam voor 79 miljard pond (88,7 miljard euro). SABMiller had een stevige positie in Afrika, in tegenstelling tot AB InBev. In 2015 verkocht het oude AB InBev 160 miljoen liter bier in Afrika, SABMiller 5,8 miljard liter. Dat het continent een blinde vlek was op de AB InBev-kaart was een van de voornaamste redenen van de overname.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud