AB InBev-telgen aan boord bij Tony's Chocolonely

De ethische chocolade van Tony's Chocolonely is bekend voor zijn verpakkingen met schreeuwerige kleuren.

Verlinvest en de oprichters van het smoothiemerk Innocent pompen naar schatting 36 miljoen euro in de ethische Nederlandse chocolatier Tony's Chocolonely. Ze krijgen een derde van het bedrijf in handen.

De Tijd schreef begin deze maand al dat de AB InBev-familie de Spoelberch en haar investeringsvehikel Verlinvest in de laatste rechte lijn zaten om een minderheidsbelang te kopen in Tony's Chocolonely. De deal is nu rond. Verlinvest en JamJar - het investeringsfonds van de oprichters van het smoothiemerk Innocent - pompen naar verluidt bijna 36 miljoen euro in het bedrijf. Het duo krijgt een belang van 33 procent in handen. Tony’s Chocolonely noch Verlinvest bevestigt het investeringsbedrag.

43,2 miljoen
Repen
Tony's Chocolonely verkocht het afgelopen boekjaar (2018-2019) 43,2 miljoen chocoladerepen.

Verlinvest en JamJar zijn geen onbekenden voor elkaar: ze investeerden in 2012 samen in de Amerikaanse chipsproducent Popchips. Verlinvest stapte eind vorig jaar uit het bedrijf.

Het is niet de eerste keer dat Verlinvest zijn oog laat vallen op een Nederlands bedrijf dat duurzaamheid en ethiek hoog in het vaandel draagt. In 2011 kocht het 40 procent van de duurzame supermarktketen Marqt. Zes jaar later verkocht Verlinvest zijn aandelen. Het had sindsdien geen Nederlandse participatie meer.

Topman Henk Jan Beltman speelde al langer met het idee om een partner aan boord te hijsen bij Tony's Chocolonely. Begin vorig jaar dacht hij even aan een overname door een grote partij als Nestlé, Mars of Mondelez. Volgens hem zou Tony's Chocolonely de wantoestanden in de cacaoteelt als onderdeel van een groter geheel beter en efficiënter kunnen aanpakken. Maar het plan mislukte.

Willy Wonka

Uiteindelijk komen twee financiële investeerders aan boord. Tony’s Chocolonely hun geld voornamelijk gebruiken om een deel van het Tony’s Chocolonely Chocolate Circus-project in Zaandam te financieren. In deze fabriek - in ware Willy Wonka-stijl met bezoekerscentrum en achtbaan - verwacht Tony’s Chocolonely jaarlijks 500.000 bezoekers te ontvangen.  Het bedrijf wil ook actief worden in meer Duitstalige landen.

Het belang van Beltman verwatert na de deal van 76 procent naar 51 procent. Medeoprichter Maurice Dekkers valt terug tot 9 procent en ex-topmanager Eveline Raijmans tot 7 procent.

Tv-programma

Beltman kocht het bedrijf in 2010, maar Tony's Chocolonely werd zes jaar voordien opgericht door Teun ('Tony') van de Keuken. Die richtte het chocoladebedrijf op voor zijn tv-programma 'Keuringsdienst van waarde'. Hij ontdekte dat veel chocolade gemaakt werd van cacao die is geoogst met dwangarbeid, ook door kinderen. Hij besloot zijn eigen chocolademerk op te richten en daarvoor alleen slavenvrije chocolade te gebruiken.

2.656
Nettowinst
In het boekjaar 2018-2019 boekte Tony's Chocolonely slechts 2.656 euro winst op een omzet van 70 miljoen euro.

Het bedrijf groeide de jongste jaren fors. Eind 2018 bedroeg Tony's marktaandeel in chocoladerepen in Nederland 19 procent. Dat is meer dan dat van de multinationals als Mars en Nestlé. De repen zijn behalve in Nederland te koop in België, Denemarken, Duitsland, Finland, de VS, het Verenigd Koninkrijk en Zweden. Over het boekjaar 2018-2019 verkocht Tony's Chocolonely er 43,2 miljoen. 

Minieme winst

Maar de snelle groei vertaalt zich niet in de financiële resultaten. Op de fors groeiende omzet realiseert het bedrijf maar een minieme winst. In 2018-2019 klommen de inkomsten met ruim een kwart naar 70 miljoen euro, maar bedroeg de winst slechts 2.656 euro. De brutobedrijfswinst (ebitda) over 2018-2019 kwam uit op 1,4 miljoen.

De reden van de slechte resultaten? Hogere personeels- en marketingkosten en hoge investeringen in de internationale expansie. Dit jaar mikt Tony's Chocolonely op een omzet van 100 miljoen euro.

Drie vragen aan CEO Henk Jan Beltman

 1. Waarom de keuze voor Verlinvest en JamJar?

Ze hebben allebei ervaring in de internationalisering van merken. Dat zal ons goed van pas komen. Met hen aan boord kunnen we wat meer onze spierballen tonen in onze internationale uitrol. De middelen die ze aanbrengen zullen ook dienen voor ons Tony’s Chocolonely Chocolate Circus-project in Zaandam. Dat hadden we niet zelfstandig kunnen trekken.

2. Wat houdt dat project in?

We willen – samen met een vastgoedpartner en, naar alle waarschijnlijkheid, Barry Callebaut – een chocoladefabriek neerzetten met kantoren, een bezoekerscentrum en zelfs een achtbaan. Het hele project heeft een prijskaartje van 120 miljoen euro – waar wij dus een deel(tje) van financieren.

3. Jullie boekten in 2018-2019 slechts 2.656 euro winst op 70 miljoen euro omzet. En dit jaar?

We rekenden tot nu toe op 100 miljoen euro omzet en staan op dat vlak iets voor op ons budget. Het nettoresultaat zal uitkomen tussen 0 en 4 procent van de omzet. Jaar in jaar uit ambiëren we een omzetgroei van 50 procent, een brutomarge van 40 procent van de inkomsten en een nettoresultaat dat 4 procent van de omzet vertegenwoordigt.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud