AB InBev zet managers opnieuw op overnamepad

AB InBev-CEO Carlos Brito heeft nog maar pas een deal met SABMiller beet, maar zet zijn management nu al op weg naar een nieuwe mega-overname. ©BELGA

Met het vooruitzicht op een fikse aandelenbonus wil 's werelds grootste brouwer zijn managers naar een ambitieus doel laten toewerken: 100 miljard dollar omzet tegen 2020. Een doel dat enkel haalbaar is met nieuwe mega-overnames.

350 miljoen dollar. Dat is, conservatief gerekend, het totale bonuspakket dat klaar ligt voor de laag topmanagers net onder de absolute top waar CEO Carlos Brito deel van uitmaakt. Ze zijn met 65, en AB InBev gaat er prat op dat het de beste mensen voor de job zijn. En dat het mensen zijn die getraind zijn om over de lat te gaan, hoe hoog ze ook ligt

Maar het '2020 Dream Incentive Plan' legt die lat even duizelingwekkend hoog dan de potentiële beloning die eraan vast hangt. Tegen 2020 moeten ze proberen de omzet van hun bedrijf over de magische drempel van 100 miljard dollar krijgen. AB InBev toont nog een beetje soepelheid, en staat ook toe dat die kaap pas in 2022 gerond wordt.

©Mediafin

Maar zelfs met die speelruimte staat het legertje AB InBev -managers voor een titanenwerk. Op eigen houtje draaide AB InBev in 2015 een omzet van 43,6 miljard euro. Tel daar de omzet bij die SABMiller aanlevert, na aftrek van de activiteiten die daarvan zullen afgestoten worden om concurrentiebezwaren weg te nemen, en de toekomstige fusiegroep 'SAB InBev' draait een omzet van om en bij de 60 miljard dollar.

Anders gezegd: AB InBev moet erin slagen om in de komende 4 tot 6 jaar zijn omzet met zomaar even 66 procent op te krikken. De kans dat dit lukt door eenvoudigweg meer bier te verkopen, is de facto onbestaande. Sinds 2009, het jaar nadat het toenmalige InBev zijn Amerikaanse concurrent Anheuser-Busch inlijfde, zette AB InBev een jaarlijks omzetgroeiritme neer van 2,9 procent. Om het vooropgestelde doel te halen, zou dat groeiritme moeten stijgen tot 8,8 procent (of 6,2 procent indien er op 2022 gemikt wordt).

2,9 %
Het jaarlijkse groeiritme dat AB InBev sinds 2009 boekt. Om op organische wijze naar een omzet van 100 miljard dollar te groeien, zou dat eerder naar 9 procent moeten gaan.

Brito beweert wel dat hij het globale potentieel van merken als Budweiser, Corona en Stella Artois ook wil ontsluiten in Afrika en Latijns-Amerika. En hij heeft zeker geen ongelijk als hij beweert dat het Afrikaanse continent de komende jaren de groeimarkt bij uitstek is voor bier. Maar de man heeft nog nooit bewezen dat hij zonder overnames zijn bedrijf op significante wijze kan laten groeien.

En ook de managers net onder hem hebben zich vooral gespecialiseerd in zogenaamde externe groei. 'Fusies en overnames zijn een van onze kerncompetenties', zei financieel directeur Felipe Dutra nog in februari 2014. De vraag die zich dan stelt is: welke overnames? Met de SABMiller-deal heeft AB InBev eigenlijk de laatste grote overname in de bierindustrie beklonken. Er zijn geen echt grote prooien meer te vinden in de sector. En diegene die overblijven, genre Heineken en Carlsberg, zouden onoverkomelijke problemen opleveren op het vlak van concurrentie.

Is dan eindelijk de tijd aangebroken om ook naar andere categorieën van drank te kijken? Nog voor de flirt tussen AB InBev en SABMiller een officiële paringsdans werd, speculeerden analisten al druk over andere potentiële prooien voor de overnamemachine van Brito & co. Frisdrankengigant Coca-Cola bijvoorbeeld. AB InBev experimenteert almaar meer met zogenaamde 'near beers', drankjes die ergens nog wel een brouwketel hebben gezien, maar nadien met allerlei andere vloeistoffen worden vermengd. Daardoor is de kloof met een pure frisdrankengroep minder breed en diep geworden.

Of Diageo misschien? Sterke dranken vinden ook almaar vaker hun weg naar de biersector. Denk maar aan Cubanisto, het nieuwe hippe paradepaardje van AB InBev, dat een rumsmaakje heeft meegekregen. Dan is het best interessant om een specialist in huis te halen, die zich met zijn Captain Morgan-rum ook nadrukkelijk in een vergelijkbaar uitgaansmilieu profileert. Kers op de taart daar is dat Diageo ook een aantal zeer interessante biermerken in huis heeft. Guinness is daarvan het bekendste, maar met Tusker heeft de Londense groep ook een biermerk in huis dat bijzonder populair is op de - jawel- (Oost-)Afrikaanse markt.

Op dit moment heeft AB InBev nog andere katjes te geselen. De deal met SABMiller is nog niet rond. Zuid-Afrika blijft almaar meer voorwaarden opleggen om het licht op groen te zetten. In Europa is het nog afwachten of de concurrentie-autoriteiten genoegen nemen met het afstoten van de Europese merkenportefeuille van SABMiller (vooral Grolsch en Peroni). Maar een ding is zeker: AB InBev is niet zinnens om zijn overnamemachine nadien even in de mottenballen te zetten. Integendeel: ze wordt nu alweer bijgetankt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud