AB InBev ziet marges afbrokkelen

AB InBev-topman Carlos Brito - Foto Photo News

's Werelds grootste brouwer AB InBev heeft een gemengd kwartaalrapport afgeleverd. De nettowinst sprong vlot over de door analisten gelegde lat, maar de andere lijnen van de resultatenrekening konden de verwachtingen niet echt inlossen. Vooral de ebitdamarge kreeg een duidelijke knauw. Beleggers reageren mild en sturen het aandeel zo'n 3 procent lager.

De volumes kwamen uit op 101,678 miljoen hectoliter, bij een consensusverwachting van 102,868 miljoen hectoliter. De omzet kwam uit op 9,871 miljard dollar, bij een verwachting van 9,941 miljard. De genormaliseerde ebitda, de belangrijkste operationele indicator voor AB InBev, bedroeg 3,594 miljard dollar, terwijl analisten gemiddeld rekenden op 3,749 miljard.

Enkel op het vlak van de genormaliseerde nettowinst kan AB InBev in positieve zin verrassen. Dat cijfer belandde op 1,955 miljard dollar, waar analisten hadden gerekend op 'slechts' 1,743 miljard.

Leveringspatroon

Vooral de ebitdamarge stond in het tweede kwartaal onder druk. Die zakte met 80 basispunten, van 37,7 naar 36,6 procent. AB InBev kan die daling wel perfect verklaren. Een en ander is te wijten aan de verwachte daling van leveringen aan distributeurs in de VS, omdat de brouwer dat leveringspatroon heeft aangepast. Daarnaast zaten de distributie- en transportkosten in de lift.

De aanpassingen aan de leveringen in de VS laten duidelijk hun sporen na. De verkopen aan distributeurs daalden met 2,1 procent in het tweede kwartaal. AB InBev wil zo komen tot 'een vlottere en meer kostenefficiënte fasering van leveringen'. De verkopen aan kleinhandelaars, de volgende schakel in het Amerikaanse distributiesysteem, hield beter stand met een daling van 0,2 procent, waardoor het eerste halfjaar werd afgesloten met een kleine winst van 0,2 procent. AB InBev stipt zelf aan dat ze dit cijfer 'een veel betere indicator van de gezondheid van de onderneming' vindt.

Concurrentie

Waar de dalingen in de VS vooral het gevolg zijn van eigen keuzes, moest topman Carlos Brito in de zone West-Europa de gebeurtenissen eerder ondergaan. Het slechte weer was, in vergelijking met de uitzonderlijk warme lente van 2011, een grote spelbreker. In België leidde dat tot een daling van het volume eigen bieren met 11,4 procent. Opvallend is dat de marktleider in ons land marktaandeel moest prijsgeven 'wegens activiteiten van de concurrentie in de grootdistributie'. Ook in het VK knabbelde de concurrentie aan het marktaandeel.

In de zone Latijns-Amerika Noord, met Brazilië als belangrijkste markt, werden wel groeicijfers neergezet. Daar begint AB InBev de vruchten te plukken van prijsverhogingen en van de strategie om in te zetten op luxemerken, waarvan de marges hoger liggen. Op die manier stegen in Brazilië de opbrengsten per verkochte hectoliter met 7,2 procent.

Marktaandeel

In Azië, waar Brito zwaar inzet op de Chinese markt, stegen de biervolumes 7,3 procent in het tweede kwartaal. China presteerde in lijn met een volumegroei van 7,6 procent. En blijkbaar groeit AB InBev er sneller dan de markt. De brouwer schat dat het 40 basispunten marktaandeel heeft gewonnen in de eerste vijf maanden van het jaar. Al blijft dat in de moeilijk meetbare Chinese markt een beetje nattevingerwerk.

Voor de rest van het jaar blijft het management mikken op een verdere groei van de volumes, vooral in de VS. De opbrengsten per hectoliter zouden sneller moeten stijgen dan de inflatie. Becijferde prognoses worden daarbij niet gegeven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud