Alpro investeert 65 miljoen in België: 200 extra jobs

Bernard Deryckere, CEO van Alpro. ©Photo News

Alpro, de producent van plantaardige voeding en dranken, gaat ruim 60 miljoen euro investeren in de uitbreiding van zijn fabriek in Wevelgem en ook 200 mensen aanwerven. De vraag naar soja-, amandel-, of nog rijstmelk neemt toe in Europa, waardoor Alpro snel moet groeien.

Alpro gaat de productiecapaciteit van zijn fabriek in Wevelgem verdubbelen. Tot vandaag werden daar vooral de producten op basis van soja gemaakt, maar binnenkort komen daar ook de dranken en yoghurts bij op basis van amandelen, hazelnoten of nog kokos. Ook andere vestigingen van Alpro worden uitgebreid. De Amerikaanse eigenaar WhiteWave gaat 80 miljoen euro investeren in Europa, waarvan 80 procent of zo'n 65 miljoen euro in België. Er zullen, nog dit jaar, 250 mensen worden aangenomen. 200 daarvan in België. Alpro telt vandaag 910 werknemers, waarvan 630 in België.

'We zoeken 170 mensen voor de fabriek in Wevelgem en nog eens 30 voor onze vestiging in Gent. Ik ben er fier op dat we de Amerikanen hebben kunnen overtuigen hier te investeren. WhiteWave heeft zijn Europees hoofdkwartier opgezet in België en daar kunnen we alleen maar blij om zijn. Een teken volgens mij dat ondanks de zware sociale lasten in België, we hier troeven hebben die multinationals kunnen overtuigen', zegt Bernard Deryckere, CEO van Alpro.

Alpro staat vooral bekend als producent van sojaproducten, maar sinds 2012 zijn daar ook dranken bij gekomen op basis van onder meer amandel, tarwe, kokos of nog hazelnoot. Een schot in de roos, want vooral amandelmelk slaat enorm aan in Europa. Alpro gaat die alternatieve plantaardige ingrediënten dan ook toepassen op zijn yoghurts, desserts en room. Denk aan yoghurt met amandelmelk of nog room met kokosmelk.

Groei

Alpro is dankzij zijn overstap naar meer plantaardige ingrediënten fors aan het groeien. In 2014 haalde het bedrijf, dat vanuit Wevelgem aan heel Europa levert, een omzet van 385 miljoen euro, tegenover 315 miljoen euro het jaar voordien. Vijf jaar geleden was dat overigens nog maar 239 miljoen euro. Alpro is in de meeste Europese landen marktleider in sojaproducten, of de nummer twee. In België is het bedrijf marktleider met ruim 80 procent marktaandeel.

Groeide de markt van plantaardige dranken en yoghurts vorig jaar met 19 procent, Alpro groeide naar eigen zeggen met 29 procent. Deryckere mikt voor de toekomst niet enkel op nog meer producten, maar ook op meer landen. Zo werd Alpro nog maar een maand geleden in Frankrijk gelanceerd. 'We kennen daar dan ook een exponentiële groei', stelt Deryckere.

Eigenaar

Alpro is de voorbije vijf jaar drie keer van eigenaar veranderd. Het sojamerk werd opgestart door Vandemoortele maar de bakkerij- en vettengroep verkocht Alpro in 2009 aan het Amerikaanse Dean Foods. In 2012 werd Alpro dan afgesplits van Dean Foods en samengebracht in WhiteWave, een nieuwe, beursgenoteerde Amerikaanse onderneming.

Deryckere gaat ervan uit dat de vraag naar plantaardige producten zal aanhouden. Vandaag vertegenwoordigen die alternatieve melkproducten maar 2,5 à 2,9 procent van de consumptie van 'melkproducten', terwijl het in de Verenigde Staten al om meer dan 5 procent gaat. De markt zou met andere woorden nog kunnen verdubbelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud