Advertentie
Advertentie

Alpro mag geen 'yoghurt' meer verkopen

©BELGA

Alpro, de producent van zuivelalternatieven op basis van plantaardig materiaal, mag zijn yoghurtvervanger niet meer 'yoghurt' noemen. Het Brusselse hof van beroep bevestigde dat die term enkel nog mag gebruikt worden voor zuivelproducten.

Het was onder meer de Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) die niet opgezet was met de manier waarop Alpro, onderdeel van het Amerikaanse WhiteWave , zijn concurrerende producten in de markt zette. Alpro hanteerde daarbij termen als 'variatie op zuivel' en 'plantaardige variatie op yoghurt'.

In eerste aanleg had de rechtbank nog geoordeeld dat die laatste term voor de consument duidelijk genoeg maakte dat er een verschil was tussen 'gewone' yoghurt en de alternatieven die Alpro produceert op basis van soja, amandelmelk of kokos. Maar het Hof van Beroep stelt de zaken nu scherper. Enkel de omschrijving 'plantaardig alternatief voor zuivel' kan nog door de beugel.

'Wij hebben niets tegen producten op basis van soja, wij vragen alleen om correct te communiceren over de aard van de producten en om de consument niet te misleiden', reageert Renaat Debergh, afgevaardigd bestuurder van de BCZ. Hij laat weten het arrest te 'verwelkomen'.

Alpro daarentegen 'betreurt dat het hof van beroep van oordeel is dat Alpro in sommige communicaties de indruk gaf dat haar producten yoghurt zouden zij, of yoghurt zouden bevatten'. 'Alpro is van mening dat de zuivelsector de consument ten onrechte onderschat. Consumenten lezen de boodschappen van Alpro op de juiste manier, en weten heel goed wat ze zullen eten of drinken wanneer ze Alpro-producten aanschaffen', klinkt het in een persbericht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud