Amerikaanse flop vergroot verlies EXKI

EXKI heeft zijn Amerikaanse restaurants gesloten wegens een gebrek aan succes. ©Dieter Telemans

Enkel in België maakt EXKI winst. In het buitenland hebben klanten het moeilijk met de prijs van het aanbod.

‘Wanneer ik bij EXKI eet, voelt mijn lichaam zich een beetje gezond, maar mijn brein voelt zich ongelooflijk dom omdat ik 1,50 dollar betaal voor een appel en meer dan 6 dollar voor een klein potje yoghurt.’ De schrijver van die online recensie is niet de enige Amerikaanse EXKI-klant die de Belgische keten te duur vindt. ‘De prijzen van koffie en thee zijn goed. Al de rest is duur’, oordeelt een andere bezoeker van een New Yorkse EXKI.

Frankrijk

Dat de Amerikaan niet bereid is veel geld te betalen voor het relatief dure EXKI-voedsel, gaven oprichters en CEO’s Nicolas Steisel en Frederic Rouvez al toe toen ze een jaar geleden hun twee Amerikaanse zaken sloten. Dat zadelde hun bedrijf op met waardeverminderingen van in totaal 600.000 euro. De plannen om op termijn 50 restaurants te openen in de VS belandden in de vuilnisbak.

We hebben onze dode tak in de VS gesnoeid en gaan door met de gezonde tak in Europa.
Frederic Rouvez
CEO en oprichter EXKI

De reden voor de stopzetting wordt duidelijk nu EXKI voor de dag komt met de cijfers van zijn boekjaar dat afgelopen januari eindigde. De omzet nam met 3,8 procent toe tot 57,9 miljoen euro, maar het nettoverlies van 459.000 euro dikte aan tot 608.000 euro. ‘Dat is grotendeels te wijten aan de prestaties van de twee Amerikaanse restaurants en de stopzetting ervan’, zegt Rouvez.

Ook de 36 restaurants in Frankrijk wegen op het verlies. ‘In Frankrijk maken we nog geen winst, omdat we er veel investeren. We verwachten dat we er binnenkort wel  winst zullen maken’, zegt Rouvez.

Europese expansie

EXKI

EXKI is een Belgische restaurantketen die uitpakt met een gezond imago. De keten verkoopt verse producten zoals broodjes, salades, patisserie en dranken. Die verkoopt het voor eerder dure prijzen.

De keten heeft vestigingen in België (40 restaurants), Frankrijk (36), Italië (9), Luxemburg (4) en Nederland (3). In 2018 openen twee restaurants de deuren in Duitsland.

De keten boekt 57,9 miljoen euro omzet. Maar als ook de zaken die worden uitgebaat door zelfstandige ondernemers (franchise) dan raakt de keten aan 130 miljoen euro. 27 procent komt uit België.

EXKI werd in 2000 opgericht door Nicolas Steisel, Frederic Rouvez en Arnaud de Meeûs. Die laatste vertrok intussen, de twee anderen zijn nog steeds aandeelhouder. 65 procent van de aandelen werd verkocht aan ondernemersfamilie Dossche, bekend van graanverwerker Dossche Mills.

Niet alleen in Frankrijk heeft EXKI het moeilijk. De volledige Europese expansie loopt niet van een leien dakje. Het enige land waarin er winst is, is thuisland België.

Het Belgische bedrijf heeft het moeilijk om zijn aanbod af te stemmen op de behoefte van zijn buitenlandse klanten, die vaak over de prijs struikelen. Dat is bijvoorbeeld in Frankrijk het geval. ‘Onze vestigingen in Parijs doen het erg goed, maar bij het nieuwe restaurant in Lyon is er nog werk aan de winkel. We merken dat wat in Parijs in de smaak valt niet per definitie ook geschikt is voor Lyon. We hebben ons aanbod aangepast, zodat ook de prijs naar beneden ging.’

Zelfde verhaal in Nederland, waar er drie EXKI’s zijn. ‘De Nederlander is niet bereid om veel te betalen voor zijn lunch. We bieden er nu ook boterhammen met kaas aan en karnemelk, wat we in België niet hebben.’

Franchise

In Nederland pakt EXKI het anders aan dan in de VS en in Frankrijk, want bij onze noorderburen opent de Belgische keten niet zelf restaurants. Het doet een beroep op een lokale partner, waarmee het een franchiseovereenkomst heeft afgesloten. ‘Dat is een veilige manier om andere markten af te tasten’, zegt Rouvez.

‘Ook de geplande uitbreiding naar Duitsland pakken we op die manier aan.’ Daar opent een franchisenemer dit jaar de twee eerste EXKI’s, in Keulen. ‘Dat we op eigen houtje naar Amerika zijn getrokken, was een fout’, zegt Rouvez. ‘Als we ooit terugkeren - wat ik niet uitsluit - zullen we dat doen met een lokale partner.’

Intussen wordt de concurrentie tussen ontbijt- en lunchketens steeds heviger. Concurrenten zoals Paul en Le Pain Quotidien openen nieuwe restaurants.

De situatie is helemaal anders dan in 2000, toen het pas opgerichte EXKI als een van de eerste uitpakte met een gezonde imago. ‘Onze sector is extreem concurrentieel, maar ons marktaandeel neemt toe’, zegt Rouvez. ‘We focussen ons nu volop op Europa, waar we veel potentieel hebben. We hebben onze dode tak in de VS gesnoeid en gaan met de gezonde Europese tak verder.’

In de hoop concurrenten voor te zijn drijft EXKI het aantal nieuwe winkelopeningen op. In 2016 en 2017 deden elk jaar 8 nieuwe restaurants hun deuren open. In 2018 zijn 12 nieuwe winkelopeningen gepland.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud