Amerikanen smullen van Callebaut-chocolade

©Barry Callebaut

De Zwitsers-Belgische chocoladereus Barry Callebaut heeft een goed eerste kwartaal achter de rug, vooral dankzij een stevige verkoop in Amerika en Azië.

De omzettoename met 1,7 procent tot 1,88 miljard Zwitserse frank (1,65 miljard euro) oogt misschien niet spectaculair, maar komt bovenop een groei van 8 procent in het voorgaande jaar. Van een afkoelende wereldeconomie heeft het bedrijf voorlopig dus weinig last. In lokale munten groeide de omzet zelfs met 3,7 procent.

Barry Callebaut kijkt ook met vertrouwen naar de toekomst. De chocolademaker bevestigde zijn vooruitzichten voor de periode tot 2022: een volumegroei van 4 à 6 procent, en een groei van de bedrijfswinst (ebit) die, uitgedrukt in lokale munten, nog boven die volumegroei zal liggen. Voor meer details over de groeistrategie is het wachten tot 16 april. Dan organiseert het bedrijf een beleggersdag in zijn Belgische hoofdkwartier in Wieze.

Brexit

Het zijn vooral de Amerikaanse chocoladesmullers die Barry Callebaut aan groei helpen. In de regio ‘Americas’ groeiden de verkochte volumes met 8 procent, terwijl ze in de Europese zone (EMEA) stabiliseerden. Azië groeide met 3,8 procent, maar die regio weegt minder zwaar door in de eindcijfers.

Barry Callebaut zegt ook dat het goed gepositioneerd is om ‘alle brexitscenario’s’ de baas te kunnen. Het bedrijf rondde recent de overname van het Britse Burton’s Biscuit af en is daarmee verzekerd van extra productiecapaciteit in het VK én van een langetermijncontract voor de levering van 12.000 ton chocolade per jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud