Australië reikt zwalpend McDonald's oplossing aan

©Bloomberg

Het gaat slecht met McDonald's, want kwartaal na kwartaal ziet de fastfoodketen haar winst dalen door klanten die bij gezondere concurrenten aan tafel schuiven. Maar vanuit Australië is misschien beterschap op komst, want een vernieuwde aanpak werpt daar al tien maanden na elkaar vruchten af.

Het gaat al een hele tijd slecht met de Amerikaanse fastfoodketen McDonald's. De bedrijfstop is dan ook druk op zoek naar een nieuwe adem en die zou hij wel eens kunnen vinden in Australië. In dat land wijzigde de keten haar strategie ingrijpend. Klanten kunnen er niet langer alleen de oude, vertrouwde hamburgers kopen, maar ook zelf hamburgers samenstellen.

Gegrilde ananas

Concreet kunnen bezoekers in 750 Australische restaurants terecht bij een digitale kiosk met een touchscreen waarop ze hun menu kunnen samenstellen. Eerst moeten ze kiezen welk broodje ze willen. Daarna kunnen ze aangeven of ze naast het hamburgervlees ook spek, guacamole of gegrilde ananas tussen hun broodje willen leggen. Ten slotte kunnen ze ook kiezen of ze een salade of liever frieten willen hebben.

Een gepersonaliseerde hamburger bestellen bij McDonald's Australië.

Bovendien kunnen mensen na de maaltijd een koffie drinken, die heel wat beter smaakt dan de koffie die vroeger in Australische McDonald's-restaurants werd geserveerd. McDo gaat namelijk koffieketens zoals Starbucks of Dunkin' Donuts achterna en zet barista's in om koffie te maken.

Handleiding

De strategie werpt vruchten af, want al tien maanden op rij groeit McDonald's in Australië. Steve Easterbrook, de CEO van het bedrijf, verwees dan ook nadrukkelijk naar Australië toen hij vorige week alweer slechte halfjaarcijfers moest aankondigen. Hij zei onder andere dat hij het koffieaanbod van zijn keten dankzij het Australische succes zal verbeteren.

'[De Australische aanpak] is een wereldprimeur en zal worden gebruikt als handleiding voor andere regio's, waaronder de VS', zegt Easterbrook. 'Australië is een van onze leidende markten geworden.'

Gezonder

Dat de Australische aanpak zo succesvol is, is geen verrassing. In zijn thuismarkt verliest McDonald's vooral klanten aan ketens die klanten veel keuze geven als ze hun hamburgermenu bestellen. Een voorbeeld is de keten Chipotle, dat dankzij zijn aanpak een gezonder imago heeft dan McDonald's.

De dalende trend in de verkoop van McDonald's is er ook in andere landen. Daardoor daalde de operationele winst van McDonald's vorig jaar met 9 procent naar 7,9 miljard dollar (7,1 miljard euro) op een eveneens dalende omzet van 27,4 miljard dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud