Advertentie

Bavik-brouwer pompt miljoenen in bierblikjes

De nieuwe blikjeslijn van Bavik Pils in de brouwerij De Brabandere. ©Wouter Van Vooren

Het lockdownjaar 2020 deed de West-Vlaamse brouwerij De Brabandere (Bavik, Kwaremont) flink pijn. Maar met een miljoeneninvestering in volle crisistijd hoopt het familiebedrijf post corona een grote sprong te maken.

'2020 moest ons jaar worden.' Albert De Brabandere lacht terwijl hij het zegt, maar het is enigszins groen. Eind 2019 zette hij als CEO van de familiale brouwerij De Brabandere - het bekendst van de merken Bavik en Kwaremont - het licht op groen voor een ambitieus groeitraject, met bijhorende miljoeneninvesteringen. En toen kwam het coronavirus. 'De geplande groei werd jammer genoeg een krimp.'

Albert De Brabandere is de vijfde generatie aan het roer van het familiebedrijf, dat eind 19de eeuw het levenslicht zag onder impuls van pater familias Adolphe. Door de decennia heen groeide het bedrijf uit tot een oerstabiele, financieel gezonde familiebrouwerij met een jaaromzet van 25 miljoen euro. Op dat fundament wilde de huidige generatie voortbouwen om een nieuwe sprong van formaat te maken.

Profiel Brouwerij De Brabandere

Eind 19de eeuw gesticht door Adolphe De Brabandere in Bavikhove, bij Harelbeke. Ondertussen geleid door CEO Albert De Brabandere, de vijfde generatie aan het roer.

Bekend van de merken Bavik, Kwaremont en Petrus.

Boekte in 2019 een omzet van ruim 25 miljoen euro en een bedrijfswinst van 2,5 miljoen euro.

79 werknemers in dienst.

Met een investeringstraject van meer dan 8 miljoen euro werd de toekomst zorgvuldig gepland. Begin maart vorig jaar werden vijf nieuwe gisttanks geïnstalleerd, goed voor een capaciteitsverhoging naar 300.000 hectoliter. Daarop volgden de bouw van een nieuw magazijn, de installatie van zonnepanelen, de geplande aanbouw van een eigen waterzuiveringsinstallatie en als kers op de taart een gloednieuwe productielijn voor bier in blik, die maandag aan de pers werd voorgesteld.

Hakken in de sloot

Die plannen werden gemaakt tegen een achtergrond van groei. Maar net zoals voor de rest van de sector werd 2020 voor Brouwerij De Brabandere vooral een jaar van frustratie. 'Het zijn moeilijke tijden, dat moeten we niet onder stoelen of banken steken', zucht De Brabandere. 'Door de sluiting van de horeca zijn we de helft van het jaar op minder dan de helft van onze omzet teruggevallen. En ook het begin van 2021 is moeilijk. Dat is lastig, want die afschrijvingen op onze investeringen komen er gewoon aan. Die smelten niet weg zoals onze omzet.'

De Brabandere klinkt strijdvaardig. 'We zijn over 2020 financieel met de hakken net in de sloot beland. Maar we zijn gelukkig een familiebedrijf dat door de decennia heen genoeg reserves heeft opgebouwd om dat te trekken. Deze periode is lastig, maar we moeten erdoor. Ondanks alles kijken we optimistisch naar de toekomst. We gebruiken deze periode om ons voor te bereiden op wat nog komt.'

15.000 blikjes per uur

De maandag gepresenteerde lijn voor bierblikjes, goed voor 15.000 blikjes Bavik Super Pils, Kwaremont of Petrus RED per uur, speelt daarin een cruciale rol, zegt De Brabandere. 'De populariteit van bier in blikjes zit in stijgende lijn. Zeker in onze internationale markten, zoals Frankrijk, de VS en Rusland, merken we dat. Bovendien zijn die blikjes logistiek een pak interessanter dan flesjes, omdat ze minder wegen en minder plaats innemen.'

Als ik nu de keuze moest maken om te investeren, zou ik wellicht niet durven. Maar ik ben blij dat we het gedaan hebben.
Albert De Brabandere
CEO Brouwerij De Brabandere

Ook in België hoopt de familiebrouwerij breder door te breken met haar blikjes. De Brabandere: 'We worden hier nog vaak gezien als een lokale speler, maar onze ambitie reikt ook in eigen land verder dan de kerktoren. Het is voor ons een grote opsteker dat we een deal hebben kunnen sluiten met Colruyt, dat ons product in heel het land zal aanbieden. Ook in de horeca kan blik een perfect alternatief zijn deze zomer, want terrassen en zomerbars zullen een belangrijker rol spelen dan ooit tevoren.'

Zodra de situatie normaliseert en de horeca weer open kan, denkt Brouwerij De Brabandere alsnog haar grote sprong te maken. Het doel is een groei van 30 procent in vergelijking met het normale jaar 2019. 'Wat we gezien hebben in de zomer, toen de horeca tijdelijk open was, sterkt ons in onze overtuiging dat het kan.'

De Brabandere hoopt dat de horeca gewoon open mag op 1 mei en dat de Belg dan weer getrouw naar de cafés trekt. Om zijn klanten een hart onder de riem te steken, biedt de brouwerij alvast aan vervallen producten gratis te vervangen en gratis de leidingen van cafés uit te spoelen, als voorbereiding op een hopelijk wat vrijere zomer.

Zou De Brabandere eind 2019 dezelfde keuzes hebben gemaakt als hij wist wat op hem afkwam? Dat wil hij niet gezegd hebben. 'Ik zou wellicht niet durven. Maar vandaag ben ik blij dat we de stap hebben gezet. We zijn ondernemers, we moeten vooruit durven te kijken. De toekomst is mooi, daar zijn we rotsvast van overtuigd.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud