Belg Tom Verhaegen stoomt door naar top SAB Miller

Tom Verhaegen is CEO van het Nederlandse premium biermerk Grolsch sinds april 2012. ©ROBERT HOETINK

De 42-jarige Belgische topmanager Tom Verhaegen (42) wordt commercieel directeur Europa bij de Zuid-Afrikaanse brouwer SAB Miller. Momenteel is Verhaegen nog topman van Grolsch, een Nederlands biermerk in de portefeuille van SABMiller.

Verhaegen vertrekt bij Grolsch op 1 april, bijna drie jaar nadat hij bij het Nederlandse premium biermerk in Enschede aan de slag ging. In die periode zorgde Verhaegen voor een stevige omzetgroei en een sterkere focus op de commerciële uitbouw van het merk.

Verhaegen zal voor deze volgende  carrièrestap, die duidelijk een  promotie is binnen de brouwgroep, verhuizen van Enschede naar het Zwitserse Zug. Van daaruit zal hij samen met het management van de Europese SABMiller-brouwerijen, de groep in Europa verder uitbouwen. Er is nog geen opvolger voor Verhaegen bij Grolsch gevonden.

Ex-Inbev

De 42-jarige Belg werkt al zes jaar voor SABMiller . Voor hij in april 2012 algemeen directeur werd van Grolsch, werkte hij als marketing directeur bij Plzensky Prazdroj, de Tsjechische brouwerij van onder meer de oerpils Pilsner Urquell. Die is ook eigendom van SABMiller. Hij is zijn professionele carrière begonnen bij British American Tobacco en heeft daar diverse commerciële functies bekleed. In de periode voor bij SABMiller werkte Verhaegen ruim 7 jaar op de marketing en verkoop van het toenmalige Interbrew/InBev. In die periode werd hij ook al uitgestuurd naar Argentinië en Brazilië voor de lokale uitbouw van het AB Inbev-merk Stella.

293 miljoen euro
Vorig jaar boekte Grolsch een lichte omzetgroei naar 292 miljoen euro.

'Ik met heel veel plezier voor Koninklijke Grolsch gewerkt', blikt Verhaegen nu terug. 'Het is een periode geweest met een enorme dynamiek in zowel de horeca- als retailmarkt. Met het oog op continue verbetering hebben we samen met collega’s aanzienlijke verbeteringen weten aan te brengen in zowel de operationele als commerciële organisatie. Het karakter van Grolsch, het vakmanschap van de mensen en de oprechte trots voor het merk zullen me zeker bijblijven.'

Grolsch, ontstaan in 1615, is een van de oudste biermerken en brouwerijen van Nederland. In 2008 kwam het in handen van het Zuid-Afrikaanse SABMiller, na AB Inbev de tweede grootste biergroep ter wereld. Grolsch haalde het vorige boekjaar (afgesloten op 31 maart 2014) een omzet van 293 miljoen euro, iets meer dan het jaar ervoor. De nettowinst verdubbelde echter tot 25,3 miljoen euro. Ook het volume steeg met 2 procent, het Nederlandse marktaandeel tot 13 procent. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud