Belgisch bier maakt valse start in 2015

Het binnenlandse bierverbruik dikte een schamele 0,04 procent aan. ©BELGA

De Belgische biermarkt is bijzonder slecht aan 2015 begonnen. In de eerste vijf maanden is sprake van een volumedaling van 5 procent.

De verklaring voor de dip is meervoudig. ‘Het weer viel tegen in het voorjaar, de crisis in de horeca blijft aanslepen en we hebben dit jaar geen evenement als het WK voetbal om voor een verkoopsboost te zorgen’, zegt Jean-Louis Van de Perre, de voorzitter van de sectorfederatie Belgische Brouwers, bij de voorstelling van het jaarverslag van de bierindustrie over 2014.

2015 is daardoor een bijna perfect spiegelbeeld van 2014. Vorig jaar was er wel een WK, waarbij marktleider AB InBev als een van de hoofdsponsors een flinke scheut marketing in de markt joeg. De beste illustratie daarvan waren de Belgische vlaggen met het Jupiler-logo die overal in het straatbeeld te zien waren. In combinatie met het warme weer vorig jaar leidde dat ertoe dat de Belgische biermarkt stabiliseerde.

Inderdaad, stabiliseerde. Van groei spreken zou te mooi zijn. Het binnenlandse bierverbruik dikte een schamele 0,04 procent aan. ‘A flat year is a good year in Belgium.’ Met die oneliner maakte AB InBev-topman Carlos Brito het rapport van ons land tijdens de voorstelling van de jaarresultaten van ‘s werelds grootste brouwer. ‘Ik kan mij in die inschatting vinden’, zegt Van de Perre.

Is hij dan niet ambitieuzer? ‘Toch wel, maar er is geen magische oplossing om de bierconsumptie in ons land aan te zwengelen’, zegt Van de Perre. ‘We zijn nog steeds bezig met de campagne ‘Fier op ons bier’, die erop gericht is meer mensen naar ons segment van de markt van alcoholische dranken te lokken. Maar dat is een werk van lange adem.’

Intussen probeert Van de Perre andere bedreigingen voor de biermarkt af te slaan. Vooral de politieke discussies over de taxshift baren hem zorgen. Een van de scenario’s is een verhoging van de accijnzen op tabak en alcohol, ook op bier dus. ‘Daar gaan we ons echt hard tegen verzetten’, kondigt Van de Perre aan. In die zin komen de erg slechte cijfers over het jaarbegin van de bierindustrie hem zelfs goed uit. ‘Het is duidelijk dat onze sector het moeilijk heeft’, klinkt het. ‘Een accijnsverhoging zou dan ook dramatische gevolgen hebben voor de brouwers en de horeca.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud