Advertentie

Belgische CEO Nestlé moet Indisch voedselschandaal sussen

©Bloomberg

De voedingsreus Nestlé zag zich in Indië gedwongen zijn populaire noedels uit de rekken te halen na overschrijding van de toegelaten hoeveelheid lood. De Belg Paul Bulcke, CEO van de Zwitserse multinational, ging live op televisie in een poging de Indiërs te kalmeren.

De Maggi instant noedels zijn traditioneel een verkoophit in Indië en maken er een kwart uit van de omzet van Nestlé. De Zwitserse multinational kan een voedingsschandaal dan ook missen als de pest in een Aziatisch-Afrikaanse markt die het sowieso al moeilijk heeft met een terugvallende verkoop.

Indische activisten verbranden Maggi noedels uit onvrede met de trage reactie van Nestlé. ©EPA

Nadat regulatoren een teveel aan lood vaststelden in enkele pakjes nam de kritiek op Nestlé de laatste dagen fors toe. Vandaag/ vrijdag besloot de voedingsgigant dan maar alle noedels in Indië uit de rekken te halen: uit voorzorg, want naar eigen zeggen is er geen gevaar.

Die visie is in tegenspraak met wat de Indische overheid vandaag bekendmaakte. Bij tests in vier verschillende staten vonden ze ‘overduidelijk bewijs dat het voedingsproduct onveilig is en schadelijk voor de gezondheid.’ In één van de tests zou de toegelaten hoeveelheid lood zeven keer zijn overschreden.

Bulcke moet blussen

De Belg Paul Bulcke, CEO bij Nestlé reisde persoonlijk af naar Indië om in een televisietoespraak de gemoederen te bedaren. ©REUTERS

Als een echte crisismanager reisde CEO Paul Bulcke naar Indië om daar live de Indiërs toe te spreken via alle nationale televisiezenders. De Belgische topmanager blijft overtuigd dat de noedels veilig zijn en probeerde ook de Indische bevolking daarvan te overtuigen.

‘Het vertrouwen van onze consumenten is aangetast, daarom ben ik hier’, vertelde Bulcke op een tumultueuze persconferentie in New Delhi, waar reporters hem toesnauwden. ‘Wij voeren intensieve discussies met de autoriteiten om onze argumenten te verduidelijken en onze testresultaten voor te leggen’, zei Bulcke.

CEO Paul Bulcke op de Indische televisie

Specialisten van Nestlé betwisten de testmethode van de voedselautoriteit waarbij de hoeveelheid lood in de noedels en het smaakpoeder afzonderlijk worden gemeten. Volgens het voedingsbedrijf vormen beide verpakkingen één geheel, maar de regulator vindt dat ieder onderdeel afzonderlijk aan de voedselnormen moet voldoen.

Watervaleffect

Intussen dreigt de crisis uit te deinen. Nepal stopte met alle invoer van Maggi uit Indië, Singapore vraagt aan importeurs om de verkoop tijdelijk stop te zetten en ook het VK en Europa onderzoeken de zaak.

 

0,005%
De noedels maken 0,005 % uit van de wereldwijde omzet van Nestlé.

De verkoop van noedels in India vertegenwoordigt slechts 0,005 procent van de wereldwijde omzet van Nestlé van 92 miljard Zwitserse Frank (88 miljard euro). Maar Nestlé vreest vooral voor een watervaleffect met wereldwijde reputatieschade op andere producten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud