Belgische schipbreuk voor kapitein Iglo

Het paardenvleesschandaal, waarbij paarden-DNA werd aangetroffen in chili con carne van Iglo, hield lelijk huis in België. ©REUTERS

De Britse diepvriesgroep Iglo verkeert in zwaar weer. Vooral in België woedt er storm. De organisatie boekte er afgelopen jaar een uitzonderlijke waardevermindering van 27,4 miljoen euro.

Bij de uitzonderlijke kosten in het jaarverslag van Iglo van 2013, staat België met stip op één. De producent van diepvriesproducten als groenten, nuggets en fishsticks, boekte het afgelopen jaar een waardevermindering van 27,4 miljoen euro op de Belgische activiteiten. Dat blijkt uit de jaarcijfers die de groep deze week naar buiten bracht.

'De marktcondities in België zijn al een tijdlang uitdagend, en er was een gevoelige impact van het paardenvleesschandaal', aldus Iglo in zijn jaarverslag.

Chili con carne

De groep zag zich in februari 2013 verplicht om acht soorten bereide maaltijden uit de rekken te nemen, toen in één van zijn chili con carne's DNA van paarden werd teruggevonden. Het bewuste gerecht kwam van de Belgische producent Frigilunch, waardoor Iglo vooral op de Belgische markt moest ingrijpen. 

Maar de problemen op de Belgische markt slepen al veel langer aan. In 2009 zakte de omzet in één jaar 9 procent, tot 60 miljoen euro. De general manager van de Benelux - die er nog maar 19 maanden zat - werd vervangen door de Belg Hans Peters. Maar ook die slaagde er niet in het tij te keren. In 2012 werd hij op zijn beurt vervangen door Adreas Welsch. Iglo weigert sindsdien te communiceren over de Belgische cijfers, al gaf Welsch twee jaar geleden toe dat 'de omzet onder het niveau van 2009 was gezakt.'

Als reden voor de dalende verkopen, wijst Iglo al jaren naar de concurrentie van private labels in de supermarkten. Een probleem dat zich volgens de groep ondertussen veralgemeend heeft in heel continentaal Europa.

Of Iglo ingrepen plant in ons land, is vooralsnog niet duidelijk. In het jaarverslag meldt de groep enkel dat de uitzonderlijke waardevermindering 'op geen enkele manier een gevolg is van een tekort aan investeringen in de Belgische tak'.

Harde klap

Iglo deed het in 2013 over de hele lijn minder goed dan verwacht. De omzet daalde met 2,8 procent tot 1,52 miljard euro, en kreeg vooral in Italië een harde klap. De ebitda (operationele winst voor afschrijvingen en waardeverminderingen) klokte 12 procent lager af, op 306,6 miljoen euro. Iglo wijt de problemen aan de 'zeer uitdagende economische situatie in continentaal Europa'. Consumenten besteden minder aan voedsel en grijpen meer naar private labels, waardoor de prijzen onder druk komen staan.

Strategisch plan

De producent van diepvriesproducten hees vorig jaar met Elio Leoni Sceti een nieuwe CEO aan boord. Hij lanceerde ondertussen een strategisch plan, dat Iglo voortaan meer in de markt moet zetten als een producent van kwaliteitsvolle en lekkere voeding, eerder dan een gemakkelijke oplossing voor wie weinig tijd heeft. Sceti hoopt met die marketingbocht - een investering van 25 miljoen euro - de omzet van Iglo tegen 2020 te verdubbelen.

Iglo is al sinds 2006 in handen van de private equitygroep Permira. Die zette de Britse voedingsgroep in 2012 in de etalage, onder meer omwille van tegenvallende cijfers, maar vooralsnog daagde nog geen koper op.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud