Advertentie
Advertentie
interview

Boone: ‘Liever sterk in 20 landen dan zwak in 100'

©Jonas Roosens

‘Natuurlijke producten zijn geen hype. De markt wordt mainstream’, zegt Lotus-CEO Jan Boone nadat bekend is geraakt dat hij een Britse producent van natuurlijke en glutenvrije repen koopt voor 83 miljoen euro. In het kielzog van de Lotus-speculoos moeten de repen de wereld veroveren.

Tot voor kort was hij geen grote eter van natuurrepen. Maar dat veranderde toen Jan Boone, de CEO van de Lembeekse koekjesfabrikant Lotus Bakeries, vijf maanden geleden door de oprichters van het Britse Natural Balance Foods werd benaderd om 67 procent van de aandelen te kopen. ‘In het begin zijn de natuurlijke repen wat speciaal, maar hoe meer je ervan eet, hoe lekkerder ze worden. Die met de smaak apple-crunch is mijn favoriet’, glimlacht Boone, terwijl hij ons een reep aanbiedt. Die heeft een stroperige structuur en de smaak is best te pruimen.

Lekker, maar is het wel verstandig om te wedden op de glutenvrij-hype, die morgen weer voorbij kan zijn?
Jan Boone: ‘Dat de repen geen gluten bevatten, is bijkomstig. In het Verenigd Koninkrijk hebben veel supermarkten een volledig rek met glutenvrije producten, maar daar ligt Nākd (spreek uit: ‘neejked’, het voornaamste merk van de Britten, red.) niet in. De repen liggen wel bij de fruitafdeling, de kassa’s en de gezonde tussendoortjes. We focussen op het pure karakter van de repen. Ze worden gemaakt door cashewnoten en dadels samen te persen. Ze zijn natuurlijk gezond, worden niet gebakken en bevatten geen toegevoegde suikers.’

De overname in cijfers

Lotus
Omzet (2014): 348 miljoen euro.

Bedrijfswinst (2014): 49,2 miljoen euro.

Natural Balance Foods

Omzet (2014): 28 miljoen euro.

Verwachte omzet 2015: 46 miljoen euro.

Overnameprijs: 83 miljoen euro.

‘We geloven erin omdat de markt voor natuurlijke producten mainstream wordt. Het gaat niet om een modeverschijnsel. Intussen koopt 5 procent van de Britten Nākd-repen, waardoor we in de top vijf van gezonde snacks staan, tussen grote spelers als de Special K-repen van Kellogg Company.’

In de biedstrijd nam u het op tegen enkele grote Britse spelers en zelfs tegen multinationals als Kellogg Company. Hoe hebt u ze afgetroefd?
Boone: ‘Er waren veel gegadigden. Een aantal boden zelfs meer dan wij. De oprichters, de broers Greg en Jamie Combs, zochten een partner die hun merken internationaal kan laten groeien. Maar ze wilden geen klein deeltje worden van een grote mastodont. De oprichters zullen de merken met onze steun verder uitbouwen. Het gaat om Nākd en de sportrepen van Trek.’

Waarom waren u en zoveel andere voedingsbedrijven geïnteresseerd?
Boone: ‘Omdat het koeken maakt die wij nog niet maken. De repen voegen iets toe aan de markt. We konden natuurlijk ook zelf natuurlijke repen beginnen te produceren, maar vanuit het niets een nieuw, succesvol merk lanceren is bijna onmogelijk.’

Liggen de repen snel in de Belgische supermarkten?
Boone: ‘Voorlopig halen de Britten 95 procent van hun omzet op hun thuismarkt. Ook in de Verenigde Staten, Canada en Zweden worden de repen verkocht, maar daar staat het merk nog in zijn kinderschoenen. Sinds een half jaar verkoopt ook Albert Heijn de repen, waardoor ze dus ook in België beschikbaar zijn.’

Iedereen vindt Lotus-speculoos lekker. Dus heel de wereld veroveren moet op termijn lukken.
Jan Boone
CEO Lotus Bakeries

‘In de komende maanden gaan we bekijken of we de Britse manier waarop Nākd populair is gemaakt, zullen overnemen. In het VK werden de repen simpelweg in de winkelrekken gelegd en is er wat reclame gemaakt in de winkel. Tv- of radiospots kwamen er voorlopig niet aan te pas, al zullen we daar binnenkort mee beginnen, omdat het merk voldoende groot geworden is om een grote campagne op gang te schieten.’

Waar wilt u over vijf jaar staan met Trek en Nākd?
Boone: (denkt na) ‘Dan moeten de Nākd-repen in een tiental landen vlot beschikbaar zijn. Bovendien moeten ze ook in de VS succes kennen. Het kleine merk Trek willen we vooral verdelen in sportwinkels.’

U zult wellicht niet lukraak landen kiezen om Nākd te lanceren?
Boone: ‘We trekken naar waar we nu al actief zijn. We gebruiken al een tijd de strategie om onze eerste stappen in een land te zetten met onze speculoos. Daarna volgen andere merken, zoals Nākd en de Dinosaurus-koeken.’

Ligt de focus op snel uitbreiden of wilt u het assortiment verbreden in de landen waar u nu al actief bent?
Boone: ‘Beide. Vooral in Azië zijn er nog veel nieuwe mogelijkheden. Tegelijk zijn we in Duitsland en Italië al actief, maar daar is meer mogelijk. Ik sta liever in twintig landen sterk dan in honderd zwak. Maar iedereen vindt onze speculoos lekker, dus heel de wereld veroveren moet op termijn lukken.’

Op de beurs doen jullie het erg goed. Zet dat u onder druk om te blijven groeien door overnames?
Boone: ‘Ik voel geen druk. Als we het goed doen op de beurs, is dat fijn, maar ik lig er niet wakker van. Ik wil een mooi bedrijf uitbouwen, en externe groei is daarvoor nodig. We blijven rondkijken naar nieuwe kansen. Wanneer we een nieuwe overname zullen doen? Dat is moeilijk te zeggen, want over timing beslis je niet altijd zelf.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud