Britten pikken late betalingen AB InBev niet meer

Een Britse producent van lopende band-systemen neemt geen bestellingen meer aan van AB InBev wegens de lange betaaltermijnen die 's werelds grootste brouwer hanteert. ©BLOOMBERG NEWS

De bierbrouwer AB InBev ligt onder vuur in het VK omdat hij zijn leveranciers pas na 120 dagen betaalt. De Britse staatssecretaris voor Economie, Matt Hancock, noemt de praktijken 'onaanvaardbaar', meldt de BBC. Nochtans zijn ze al jaren in voege, en heeft AB InBev er ook nooit een geheim van gemaakt.

AB InBev voerde de langere betalingstermijnen al in 2009 in. Het bedrijf was toen volop bezig met de schulden af te bouwen die het in 2008 was aangegaan om Budweiser-brouwer Anheuser-Busch over te nemen.

De logica erachter was eenvoudig. Door zelf langer te wachten om leveranciers te betalen, maar tegelijkertijd van klanten een kortere betalingstermijn te eisen, maakt het bedrijf honderden miljoenen euro's werkkapitaal vrij. De brouwer kwam ermee weg omdat hij voor veel leveranciers de voornaamste afnemer was. Voor hen was het te nemen of te laten. Een twijfelachtige manier van zakendoen, maar wel een waar weinig tegen te beginnen viel.

De Belgische wet op de betaaltermijnen werd in 2013 in lijn gebracht met de Europese regels terzake. In de praktijk veranderde dat echter weinig aan de voordien geldende regels.

Strikt genomen legt de wet een maximale betaaltermijn van 30 dagen na ontvangst van de factuur of de bestelde goederen of diensten (in het geval dat de factuur sneller binnenloopt dan de bestelling zelf). Indien beide partijen overeenkomen, mag die betaaltermijn verlengd worden tot 60 dagen of zelfs meer.

Voorwaarde is wel dat die termijn 'niet onredelijk' mag zijn of geen 'zeer duidelijk nadeel' mag vormen voor de leverancier. Er zijn echter geen duidelijke mechanismen om die voorwaarden te toetsen, waardoor die voorwaarden in de praktijk dode letter blijven.

Toenmalig minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne reageerde aanvankelijk ook met een onderzoek naar de praktijken. In ons land geldt officieel een betalingstermijn van 30 dagen, tenzij de betrokken partijen anders overeen komen. Van Quickenborne wou bekijken of het opleggen van een verplichte betalingstermijn van 60 dagen, zoals bijvoorbeeld in Frankrijk geldt, een oplossing was. Een maand later werd het onderzoek echter gewoon weer opgeborgen.

Brewpack

Het is nu afwachten hoe hard het Verenigd Koninkrijk het spel zal spelen. De kmo-federatie Federation of Small Businesses, zeg maar de Britse tegenhanger van Unizo, wil dat de regering stappen neemt om kleinere bedrijven te beschermen. Maar in 2009 roerde ook Unizo zich in ons land en dat leverde weinig tot niets op.

Brewpack, een Britse leverancier van lopendebandsystemen, heeft wel laten weten dat het geen bestellingen meer aanneemt van AB InBev, precies vanwege die betalingstermijnen. Maar Brewpack zit in een relatieve luxepositie, omdat dergelijke systemen niet regelmatig geleverd worden.

Betalingsvoorwaarden worden altijd in onderling overleg bepaald als onderdeel van de commerciële onderhandelingen.
AB InBev

Bovendien hangt Brewpack niet louter af van de bierindustrie. Op zijn website pakt het bedrijf ook uit met klanten als Procter & Gamble, Unilever, Nestlé en andere giganten uit de sector van voeding en drank. Mouterijen en hopboeren kunnen het zich moeilijker permitteren om een klant als AB InBev te verliezen.

'Niet op de hoogte'

In een reactie laat AB InBev weten 'niet op de hoogte' te zijn van de 'specifieke bezorgdheden' van Brewpack. 'We waren hiervan niet op de hoogte', klinkt het. Of dat ook betekent dat de brouwer gaat proberen om de brokken te lijmen, wordt niet expliciet gezegd.

Over de algemene praktijken rond betaalvoorwaarden, blijft het bedrijf eerder vaag. 'We herbekijken regelmatig onze betalingsvoorwaarden in overeenstemming met de goede handelspraktijken en de toepasselijke wetgeving', stelt AB InBev. 'Betalingsvoorwaarden worden altijd in onderling overleg bepaald als onderdeel van de commerciële onderhandelingen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud