Brouwerij Palm slikt stevig verlies

CEO van Palm, Jan Vandenwyngaerden ©Sofie Van Hoof

Palm Breweries, de brouwerij van bieren als Palm en Rodenbach, heeft vorig jaar een operationeel verlies geleden van 2,85 miljoen euro.

Palm Breweries legde onlangs zijn jaarcijfers van 2012 neer bij de Nationale Bank.

Hoewel de omzet nagenoeg stabiel bleef op 56 miljoen euro, zakte het operationeel resultaat diep weg in het rood. In 2011 maakte de brouwersgroep nog een bescheiden bedrijfswinst van 740.166 euro.

Het verlies is vooral te wijten aan een stijging van de grondstofprijzen. Palm zelf verwijst in zijn jaarverslag ook naar de volumedaling en kosten die gepaard gingen met de omschakeling van de verpakking van 33 naar 25 centiliter.

'Toch geloven we in het toekomstig rendement van deze investering', maakt de raad van bestuur zich sterk. 'Uit testen blijkt immers duidelijk dat we mede hierdoor opnieuw aansluiting vinden bij jongere generaties.' Om die reden wordt 'de nieuwe look' dit jaar ook in Nederland ingevoerd.

Palm liet wel verstaan dat de Belgische en Nederlandse biermarkt onder druk staan. De brouwersgroep verwees daarbij naar de 'strengere wetgeving inzake alcohol en tabak'. Ook in het horecakanaal heeft de groep het lastig. 'Omdat de pilsbrouwers een steeds grotere focus leggen op hun eigen merken', klinkt het.

De brouwerij rekent de komende jaren sterk op de export. Het bedrijf uit Steenhuffel wil de uitvoer, die vorig jaar 15 procent bedroeg, tegen 2015 op 25 procent krijgen. In 2012 werd in dat kader onder meer een verkoopkantoor geopend in ItaliĆ«. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud