Carlos Brito stopt als CEO AB InBev

Carlos Brito was 15 jaar lang de CEO van AB InBev. ©Bloomberg

Na 15 jaar stapt Carlos Brito (60) op als CEO van AB InBev, 's werelds grootste brouwer. Amerikaans topman Michel Doukeris volgt hem op.

Het vertrek van Carlos Brito is een mijlpaal voor het bedrijf. Brito maakte van de Stella Artois-brouwer 's werelds grootste brouwer. Na een reeks miljardendeals brouwt AB InBev nu een derde van alle bier in de wereld en tekent de gigant grosso modo voor de helft van de winst die alle brouwers samen maken.

Wie is opvolger Doukeris?

In de voorbije drie jaar was Michel Doukeris de directeur van de belangrijke Amerikaanse tak van AB InBev. Hij zorgde ervoor dat die opnieuw groeide, onder andere door de dalende verkoop van de topmerken Budweiser en Bud Light een halt toe te roepen. Nu moet hij voor heel AB InBev, dat de voorbije jaren vaak teleurstelde met een vrij trage organische groei, een groeiverhaal vinden.

De Braziliaan werkt sinds 1996 voor AB InBev. Na zijn studies chemie en marketing in zijn thuisland en de VS ging hij aan de slag bij AB InBevs Braziliaanse dochter AmBev.

In 2009 verkaste hij naar China, waar hij drie jaar later gekroond werd tot hoofd van de Aziatische afdeling. Dat kwam door het succes dat hij er boekte. 'Toen ik in China begon, verkochten we er 40 miljoen bakken Budweiser per jaar. Toen ik er in 2016 vertrok, waren dat er ruim 200 miljoen', zei hij twee jaar geleden tijdens een analistenmeeting in New York. Hij trok in Azië ook de kaart van de e-commerce, waar AB InBev tijdens de coronacrisis de vruchten van plukt.

Na zijn prestaties in Azië mochten Doukeris, zijn vrouw Patricia, dochter Valentina en zoon Vincente verhuizen naar de bakermat van Budweiser. Als Noord-Amerikaans topman is hij verantwoordelijk voor een kwart van de omzet en vde winst van AB InBev. Hij stuurt 24 brouwerijen aan en werkt samen met 400 distributeurs.

Brito wordt op 1 juli opgevolgd door een andere Braziliaan, Michel Doukeris. Die tekende als topman van de belangrijke Noord-Amerikaanse tak onder meer voor de succesvolle introductie van harde seltzers, een vooral bij jongeren populaire lichtalcoholische drank.

Brito introduceerde bij AB InBev een systeem waardoor het bedrijf via doorgedreven besparingen de winst fors opdreef. Die zetten ook een turbo op de vele grote overnames die Brito deed en die het bedrijf gigantische proporties gaven. In 2008 nam Brito het Amerikaanse biericoon Anheuser-Busch (Budweiser) over tijdens een zware wereldwijde financiële crisis.

De aankoopsom verdiende hij snel terug met besparingen en synergieën. In 2012 voegde Brito het Mexicaanse Grupo Modelo toe, dat 7 miljard dollar omzet boekte dankzij zijn Corona-bier. Het magazine Barron’s riep Brito uit tot een van de beste CEO’s ter wereld.

SABMiller en schulden

In 2016 was er de overname van SABMiller, de op AB InBev na grootste brouwer ter wereld. Door de overname werd AB InBev met kop en schouders de grootste, voor Heineken en Carlsberg.

Maar die overname bracht het bedrijf in lastig vaarwater, vooral door een (te) hoge schuldenlast. De Belgisch-Braziliaanse brouwer moest 79 miljard pond neertellen voor zijn Brits-Zuid-Afrikaanse concurrent. Dat was de helft meer dan de waarde van SABMiller op de beurs.

Eind vorig jaar had AB InBev nog altijd 82,7 miljard dollar schulden, of 4,8 keer de brutobedrijfswinst (ebitda). Het bedrijf verkocht haastig zijn Australische activiteiten en bracht zijn Aziatische tak apart naar de beurs. De aandeelhouders moeten het met een gedecimeerd dividend stellen.

Het bracht weinig zoden aan de dijk. Het aandeel daalde de voorbije jaren fors op de beurs. Op zijn piek in het najaar van 2016 - in de euforie na de overname van SABMiller - was het AB InBev-aandeel 122 euro waard. Vandaag is dat met 58 euro nog maar de helft. In dezelfde periode werd het aandeel van grote concurrent Heineken bijna 30 procent meer waard.

Vorig jaar moest financieel directeur Felipe Dutra al de baan ruimen. Nu vertrekt met Brito de topman zelf.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud