Advertentie

Centraal magazijn Carrefour handelt onlinebestellingen af

Het nieuwe e-commercemagazijn van Carrefour in Willebroek. Vanaf eind dit jaar worden alle onlinebestellingen hier verwerkt. ©Wouter Van Vooren

Carrefour verpakt online bestelde boodschappen binnenkort niet meer in zijn winkels, maar in een nieuw magazijn. Ook Colruyt en Delhaize zoeken antwoorden op de almaar populairdere e-commerce.

Hoewel online boodschappen doen nog altijd een nichegebeuren is, gebeurt het almaar meer. De populariteit ging de voorbije vijf jaar maal drie. Vorig jaar maakten onlinebestellingen 2,9 procent uit van de totale Belgische boodschappenmarkt, berekende het onderzoeksbureau GfK. Bijna 1,3 miljoen Belgische gezinnen doet minstens één keer per jaar online boodschappen.

Dat levert de supermarkten een pak extra werk op. Terwijl klassieke shoppers zelf hun boodschappen uit het rek nemen, moet het personeel dat doen bij online winkelen.

Bij Carrefour gebeurt dat nog in de winkels, maar door de forse groei is dat niet langer houdbaar. Binnenkort maken magazijniers de pakketten in een nieuwe distributiecentrum in Willebroek. Het personeel daar staat op de loonlijst van een partnerbedrijf. Pakjesbedrijven leveren de boodschappen vervolgens aan huis. ‘Door die manier van werken zijn we klaar voor toekomstige groei’, zegt Jan Pollier, de e-commercedirecteur van Carrefour.

De essentie

  • 2,9 procent van hun boodschappen kopen Belgen via het internet. Dat is drie keer meer dan vijf jaar geleden.
  • Supermarkten willen de boot niet missen en investeren volop in e-commerce.
  • Voor Carrefour is boodschappen verpakken in zijn winkels niet langer haalbaar. Vanaf eind dit jaar gebeurt dat in een nieuw magazijn in Willebroek.
  • Delhaize vergrootte zijn e-commercemagazijn. Colruyt bouwt een nieuw webmagazijn, maar blijft ook pakjes maken in zijn winkels.

‘Tegen eind dit jaar zullen de 250 afhaalpunten van al onze winkels van hieruit worden bediend. Nu is dat al geval voor vijf. Ook onze thuisleveringen vertrekken vanaf juli van hier. Ons thuislevermagazijn in Vilvoorde is te klein geworden.’

Komt de grote doorbraak er, dan kan Carrefour op zijn partners rekenen om snel uit te breiden. Dat zou moeilijker zijn mocht het winkelpersoneel de pakjes blijven maken. Dat ondervond Carrefour het afgelopen anderhalf jaar, toen online winkelen fors populairder werd door corona.

‘We hebben onze plannen voor een extern magazijn sneller uitgevoerd’, zegt Pollier. ‘Voor corona groeide onze e-commerce jaarlijks met 35 procent. Nu verwerken we dubbel zo veel bestellingen als voor de coronacrisis. Tijdens de eerste lockdown in 2020 lag het aantal bestellingen zelfs drie maal hoger. We konden een tijdlang geen nieuwe bestellingen accepteren omdat we er de capaciteit niet voor hadden.’

‘In ons nieuwe magazijn kunnen we sneller groeien. In theorie kunnen we hier 5.000 pakjes per dag maken. Of nog meer als we uitbreiden.’

In China was Carrefour onvoorbereid op de doorbraak van onlineboodschappen. Die fout wil het niet maken in België.

Ook andere supermarktketens investeren om de toevloed aan onlinebestellingen te bolwerken. Ze willen voorbereid zijn op een eventuele grote doorbraak van e-commerce. Dat dat geen slecht idee is, ondervond het Franse Carrefour in China, waar het enkele jaren geleden verrast werd de plotse populariteit van e-commerce. Het zag zich nadien zelfs genoodzaakt zich terug te trekken uit het land. Die fout wil het niet opnieuw maken.

Alle Belgische websupermarkten zijn verlieslatend. Alleen Colruyt zegt winstgevend te zijn, maar die keten werkt alleen met afhaalpunten. Anders dan Carrefour en Delhaize is het niet op grote schaal actief met dure thuisleveringen. Colruyt wil alleen thuis leveren op voorwaarde dat dat kostendekkend kan. In de rand rond Brussel loopt een testproject, maar na twee jaar kwam het nog altijd niet tot een definitieve lancering.

Ook Colruyt en Delhaize investeren in e-commerce

Ook Delhaize en Colruyt stellen hun e-commercewerking op punt. Delhaize verhoogde de capaciteit van zijn e-commercemagazijn in Puurs in de voorbije maanden met 35 procent.

Het bestelde ook extra bestelwagens, want de helft van de pakjes levert Delhaize bij klanten thuis. Vaak gebeurt dat vanuit Puurs. Pakjes die verder moeten, gaan eerst in grote trucks naar depots in Gent en Drogenbos. Delhaize wil de komende jaren meer van dat soort hubs bouwen en zo kosten en energie besparen.

Ook Colruyt breidt zijn e-commerce uit. In Londerzeel bouwt het een depot van 18.000 vierkante meter, dat een kleiner magazijn in Vilvoorde vervangt. Ook in een magazijn in Erpe-Mere maakt Colruyt pakketten voor zijn websupermarkt Collect & Go. Daarnaast maakt Colruyt een deel van de pakjes in zijn supermarkten.
Anderhalf jaar geleden wou het daarvoor vroeg in de ochtend en laat ’s avond winkelpersoneel inzetten, zodat dat de klanten niet zou storen. Maar dat plan botste op verzet van de vakbonden. Hen probeert Colruyt nog altijd te overtuigen, voorlopig zonder succes.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud