CEO Lotus: 'Groeipotentieel voor speculoos blijft groot'

Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries en kleinzoon van oprichter Jan Boone. ©Brecht Van Maele

Voor het eerst bakt Lotus Bakeries dit jaar speculoos buiten België. Het koekje blijft de motor achter de succesformule. 'We willen dit jaar uitbreiden naar Zuid-Afrika en in nieuwe landen in Azië en Zuid-Amerika.'

Zijn speculooskoek leverde de Belgische beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries  in 2018 opnieuw recordcijfers op. Om zo voort te gaan investeerde het familiebedrijf vorig jaar 100 miljoen euro in onder meer de bouw van twee nieuwe fabrieken. Die gaan dit jaar open. Voor het eerst zal Lotus Bakeries buiten België speculoos bakken.

Ondanks de grote investeringen krijgt de belegger dankzij de hoge brutobedrijfswinst meer dividend. Maandagochtend kondigde CEO Jan Boone - een kleinzoon van de gelijknamige oprichter - aan dat het dividend bijna de helft hoger ligt.

Enkele natuurlijke snacks produceren we nu buitenshuis. Maar we willen onze eigen merken zelf produceren.
Jan Boone
CEO Lotus Bakeries

Het bedraagt nu een derde van de recurrente brutobedrijfswinst. In 2017 was dat iets meer dan een vierde.

'We hadden al eerder aangekondigd dat we op termijn een hoger dividend wilden uitkeren', zegt Boone. 'In vergelijking met andere beursgenoteerde bedrijven is het relatief bescheiden. Ook in de komende jaren willen we een derde van de winst uitkeren en twee derde investeren in het bedrijf.'

Wat brengt 2019 voor jullie vlaggenschip speculoos?

Jan Boone: 'Net als in 2018 gaan we volop inzetten op de Verenigde Staten, Frankrijk, Duitsland, China en het Verenigd Koninkrijk. Dat zijn grote markten waar we steeds groter worden. Als we daar investeren, is het resultaat meteen groot.'

'Daarnaast trekken we met onze speculoos ook naar nieuwe landen. Maar we weten dat het tijd zal vergen om ook daar door te breken. In 2018 trokken we naar Vietnam en India. In 2019 willen we naar Zuid-Afrika en planten we zaadjes  in een aantal nieuwe landen in Zuid-Oost-Azië en Latijns-Amerika.'

Om te kunnen blijven groeien met speculoos opent Lotus in de tweede helft van 2019 een speculoosfabriek in de Amerikaanse staat North Carolina. Een historische stap voor het bedrijf, want voor het eerst bakt Lotus Bakeries speculoos buiten zijn thuisland. Ook in Zuid-Afrika bouwt Lotus een fabriek. Daar zal het Bear-snoepjes maken. Die 'gezonde snacks' bevatten alleen suiker die al in het fruit zat waarmee ze gemaakt worden.

Het gaat om twee grote, uitzonderlijke investeringen en u wilt fors blijven investeren. Wat gaat u dan de komende jaren doen?

Boone: 'We hebben een sterke balans, dus externe groei (overnames, red.) is mogelijk. We houden de markt in het oog, zien wat daar gebeurt en als er een perfect match is, komen we in actie. Overnames in de markt voor klassieke koekjes zijn mogelijk en in die voor natuurlijke snacks.'

Al denk ik niet dat overnames voor dit jaar zijn. We focussen ons nu vooral op de opening van onze twee nieuwe fabrieken.'

We hebben een sterke balans, dus overnames zijn mogelijk.
Jan Boone
CEO Lotus Bakeries

Die natuurlijke snacks groeien snel, maar de productie van uw merken Nakd, Trek en Kiddylicious besteedt u uit...

Boone: 'Ze worden in het Verenigd Koninkrijk gemaakt door verschillende leveranciers. Dat verandert voorlopig niet. Maar het is onze strategie om de producten van onze grote merken zelf te produceren. Wanneer we dat precies zullen doen, is nog niet duidelijk.'

Wat bent u dit jaar van plan met de natuurlijke snacks?

Boone: 'Met Nakd en co. zijn we al actief in het VK, de VS, België en Nederland. Dit jaar gaan we naar Frankrijk. Maar net als bij de speculoos gaan we stap voor stap. In België hebben we Nakd vorig jaar gelanceerd en we bouwen het merk nu verder uit. De omzet in België is eigenlijk te klein voor reclame om tv, maar toch hebben al een tv-campagne gelanceerd. We willen nu al investeren.'

In het schap van de fruitrepen liggen veel andere merken. Hoe wilt u daar opvallen?

Boone: 'We hebben inderdaad geen gemakkelijke job, want er is veel concurrentie. In België, maar ook in andere landen. Door gericht te investeren willen we in België de marktleider worden in fruitrepen.'

Een groot deel van de natuurlijke snacks wordt in het VK gemaakt en het is een belangrijke markt voor speculoos. Bent u voorbereid op een harde brexit?

Boone: 'We zijn voorbereid op een harde brexit, al geniet die zeker niet onze voorkeur. We exporteren producten van het VK naar Europa en omgekeerd. Als het VK protectionistischer wordt, is dat misschien in het voordeel van onze natuurlijke snacks en in het nadeel van onze speculoos. Het is een soort van natuurlijke hedge.'

'Wanhopen is niet nodig, want we hebben heel wat ervaring met exporteren. We kunnen overweg met ingewikkelde exportformulieren. We gaan niet op grote schaal voorraden opslaan, maar we zijn wel voorbereid. Als er vertragingen ontstaan aan de douane, speelt het in ons voordeel dat onze producten niet vers zijn en een jaar lang goed blijven.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content