'Mijn opvolger moet werk maken van groei bij AB InBev'

De directie van AB InBev Azië, met in het midden de Belg en CEO Jan Craps. ©Bloomberg

Een jaar nadat corona zwaar heeft ingehakt op de verkoop kruipt AB InBev uit het dal. De opvolger van CEO Carlos Brito, Michel Doukeris, moet de brouwer een nieuwe groeifase inleiden.

De brouwer van Stella Artois, Leffe en Hoegaarden heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten verpulverd. Om u een idee te geven: de analisten rekenden voor het eerste kwartaal op 7,3 procent volumegroei, maar dat werd met 13,3 procent bijna het dubbele. Voor de omzet werd gemikt op een groei van 8,7 procent, de cijfers toonden een stijging met 17,2 procent tot 12,3 miljard dollar. En ook de brutobedrijfswinst van 4,27 miljard dollar (+14,2 procent) was meer dan het dubbele van wat analisten hadden voorspeld.

Dankzij het sterke eerste kwartaal kan de Belgisch-Braziliaanse brouwer ook zijn winstprognoses voor dit jaar opkrikken. AB InBev verwacht nu dat de brutobedrijfswinst (ebitda) dit jaar met 8 tot 12 procent zal toenemen,. De omzet zal nog sneller stijgen, voorspelt het bedrijf. Dat impliceert wel een lagere winstmarge.

Contrast

+2,8%
Omzet
Tegenover het eerste kwartaal van het precoronajaar 2019 steeg de omzet in de eerste drie maanden van 2021 met 2,8 procent.

De prestaties in het eerste kwartaal staan in contrast met die van een jaar eerder. Toen trof het coronavirus AB InBev in de hele wereld midscheeps en kondigde het bedrijf aan dat de verkoopvolumes in het eerste kwartaal met 32 procent gedaald waren. Dat was vooral te wijten aan China, met een krimp van bijna de helft.

Datzelfde China luidt nu mee de wederopstanding van AB InBev in. In het eerste kwartaal van dit jaar steeg het verkoopvolume er jaar op jaar met 90 procent, de omzet met 85 procent. De ebitda steeg tegenover het eerste kwartaal van 2020 én van 2019. In China gaat het leven opnieuw zijn normale gang. Bovendien heeft de brouwer een reclamecampagne opgezet rond Chinees Nieuwjaar. Ook de 'premiumization', zeg maar het streven om de Chinezen duurder bier te laten drinken, blijft vruchten afwerpen.

Ook in Brazilië, waar AB InBev de jongste tien jaar onder druk staat en een kleine 20 procent van zijn omzet boekt, steeg de verkoop. De omzet klom er met 24 procent, de ebitda met 20,3 procent.

Beter dan in precoronajaar

De groeispurt van de groepsomzet maakt dat AB InBev het qua omzet ook beter deed dan in het eerste kwartaal van het pre-coronajaar 2019. Tegenover toen steeg de omzet in de eerste drie maanden van 2021 met 2,8 procent.

AB InBev slaagt er ondanks corona in te groeien door te focussen op de onlineverkoop van bier en de verkoop via de supermarkten. Bovendien was de horeca in veel niet-Europese landen opnieuw open.

35,9%
Gehavende winst
De ebitdamarge ligt met 35,9 procent in het eerste kwartaal nog een stuk onder de marge van 39,3 procent in 2019.

Het virus heeft wel nog een impact op de winst. In het eerste kwartaal van 2019 bedroeg de ebitda 39,3 procent van de omzet. Dat was twee jaar later 35,9 procent.

Toen CEO Carlos Brito donderdag aankondigde dat hij op 30 juni zijn laatste dag klopt, kon hij dat dus al bij al met opgeheven hoofd doen. In juli neemt de Amerikaanse directeur Michel Doukeris zijn functie over.

De tijd is rijp om de fakkel door te geven, zegt Brito aan De Tijd. 'In zekere zin is mijn missie volbracht. We hebben de grootste brouwer ter wereld gecreëerd. AB InBev heeft een stevige bedrijfscultuur en verkeert in een uitstekende gezondheid. De raad van bestuur en ikzelf zijn de voorbije maanden tot de conclusie gekomen dat nu het moment is om de fakkel door te geven.'

Zou de ervaren Brito niet beter nog even aan boord blijven tot de coronastorm voorbij is? 'Ook Michel is een ervaren kapitein. Hij werkt al jaren voor AB InBev en heeft managementervaring in Brazilië, China en de VS. Daar heeft hij groei gebracht. Ik heb het bedrijf door het eerste moeilijke coronajaar gelaveerd. We weten nu hoe we de dingen moeten aanpakken. Michel zal het bedrijf naar een nieuwe fase loodsen. Hij zal werk maken van groei en schuldafbouw.'

Een update over zijn hoge schuldgraad gaf AB InBev niet. Die bedroeg eind vorig jaar 82,7 miljard dollar, of 4,8 keer de brutobedrijfswinst. Terwijl AB InBev streeft naar twee keer de ebitda.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud