Advertentie

China viseert 'te duur' Starbucks

Foto Reuters ©REUTERS

De Chinese staatstelevisie heeft de Amerikaanse koffieketen Starbucks op de korrel genomen. Die zou zijn koffie in vergelijking met de rest van de wereld te duur verkopen in China. Eerder kwamen ook al multinationals als Nestlé, Danone en Yum Brands in de problemen in China.

China Central Television (CCTV) toonde afgelopen weekend een reportage waarin een vergelijking werd gemaakt tussen de prijzen die Starbucks aanrekent in China en elders in de wereld.

CCTV becijferde dat een gemiddelde beker koffie verkeerd (latte) in China 27 yuan kost, of 4,40 dollar. Eenzelfde beker kost in Chicago 3,26 dollar, in Londen omgerekend 4 dollar, en in Mumbai niet eens de helft.

Dat verklaart volgens de televisiezender meteen waarom Starbucks in China veel hogere marges kan halen dan elders in de wereld. Dat moet blijken uit de jongste kwartaalresultaten van de groep. Volgens de reportage kan het bedrijf ermee weg komen omdat Chinese consumenten 'blind' vertrouwen hebben in buitenlandse merken.

Vastgoedprijzen

Starbucks nuanceert de bevindingen van CCTV. Het bedrijf stipt aan dat meerdere factoren de lokale prijszetting beïnvloeden. Dat gaat dan om personeels- en grondstofkosten. Maar ook de prijs van vastgoed speelt een rol, en vooral dat laatste is een factor in de oververhitte vastgoedmarkten in de Chinese grootsteden. De hogere marges die CCTV aanhaalt, hebben bovendien betrekking op 14 Aziatische landen, en niet enkel op China, aldus Starbucks.

De Amerikaanse keten, het wereldwijde nummer een in zijn sector, heeft er alle belang bij dat ze de kritiek van CCTV kan weerleggen. China is op weg om na de VS de grootste markt ter wereld te worden voor Starbucks.

Kentucky Fried Chicken

Chinese media legden eerder al andere multinationals het vuur aan de schenen. Zo moesten fabrikanten van babypoeder, zoals Nestlé en Danone, hun prijzen tot 20 procent verlagen nadat de krant People's Daily had gemeld dat er bewijzen waren opgedoken dat bedrijven prijsafspraken hadden gemaakt. Dat kwam toen bovenop een voedselveiligheidschandaal met besmet babypoeder, waar vooral Danone via Nutricia last van had.

Die voedselveiligheid bracht Yum Brands, eigenaar van onder meer Kentucky Fried Chicken, in nauwe schoentjes. CCTV had ontdekt dat die fastfoodketen kippenvlees had afgenomen van lokale leveranciers met een te hoge concentratie antibiotica. Yum Brands is nog steeds bezig om de naweeën van dat schandaal op te kuisen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud