Chinese likeurproducent groter dan AB InBev

Baijiu is de Chinese nationale drank. ©De Tijd

Op de beurs van Sjanghai komt maar geen einde aan de klim van Kweichow Moutai, de grootste Chinese producent van sterkedrank. De beurssensatie is intussen ruim groter dan AB InBev

Het aandeel steeg maandag met 4,1 procent en noteert met 900 yuan op zijn hoogste peil ooit.

De voorlopige eerstekwartaalcijfers die het bedrijf vorige week bekendmaakte, waren sterker dan verwacht. De nettowinst zou over de eerste drie maanden van 2019 met 30 procent zijn toegenomen tegenover een jaar eerder en de omzet met 20 procent. Kweichow Moutai had voor heel 2019 een omzetgroei van 14 procent in het vooruitzicht gesteld.

Sinds begin dit jaar won het aandeel al meer dan 50 procent. Kweichow Moutai is nu meer dan 1.000 miljard yuan of zo'n 155 miljard euro waard. Dat is een stuk meer dan de Belgisch-Braziliaanse bierreus AB InBev (130 miljard euro).

Nationale drank

Moutai is een lieveling bij de buitenlandse beleggers, omdat zijn baijiu zo geliefd is door de Chinezen. Bovendien blijkt de consumptie van de likeur minder gevoelig voor de Chinese groeivertraging dan andere luxeproducten. Baijiu, de nationale drank van China, wordt uit geplet graan gedistilleerd volgens een eeuwenoud recept. In het duurste segment heeft Moutai een marktaandeel van meer dan 50 procent.

'Moutai geniet van de sterkste merkpower, de hoogste marges, het beste rendement op kapitaal en de sterkste vrije cashflow in de Chinese baijiusector', schreven de analisten van Citigroup vorige week.

De forse groei van Moutai heeft onder meer te maken met een toenemende populariteit van zijn baijiu bij de Chinese middenklasse, die de likeur als een statussymbool beschouwt en graag aan tafelgasten aanbiedt of als geschenk geeft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect