Chocolatiers ijveren voor 'Belgisch' label

©BELGA

De Belgische chocolatiers dromen van een label dat hun chocolade beschermt tegen buitenlandse namaak. Want nu kan iedereen ‘Belgian Chocolate’ maken, ook in China. Maar niet voor lang meer.

Op de Süßwaren Messe ISM in Keulen, de grootste commerciële beurs van chocolade en snoep in Europa, kan niemand om de Belgische chocolade heen. Meterslange toonbanken met pralines, kleurrijke chocolade-eitjes en -figuurtjes die wel kunstwerkjes lijken.

Maar erboven staat Flanders, Wallonia en Brussels, geen Belgium. De tijd van een Belgisch paviljoen op de vakbeurs, is lang voorbij. De chocolatiers afficheren daarom uitdrukkelijk bij hun merknaam ‘Made in Belgium’, ‘Belgian chocolate’, of zelfs ‘Proudly made in Belgium with real Belgian chocolate’ om in de verf te zetten dat ze uit België komen.

Belgische chocolade staat voor kwaliteit, wereldwijd. Daarom gebruiken buitenlandse producenten het opschrift ‘Belgian chocolate’ vaak onterecht als verkoopsargument. ‘Onlangs nog een producent in Maleisië: 'Dark Belgian Chocolate' op zijn verpakking, terwijl er niets Belgisch aan was. Geen enkel ingrediënt kwam uit België’, zegt Guy Gallet, de secretaris-generaal van Choprabisco, de Belgische federatie van de chocolade-, biscuit- en suikergoedindustrie.

‘We kunnen proberen dat bedrijf aan te spreken, via de Belgische ambassade in Maleisië bijvoorbeeld. Maar er is geen wettelijk kader. We kunnen het dus niet verplichten de verpakking te veranderen’, zegt Gallet. Dus slaagt de federatie er maar een op de twee keer in een fabrikant die onterecht Belgische chocolade vermeldt tot rede te brengen.

Innovaties

Ook op ISM staan de Belgen voor schut. In het midden van de beurs worden de innovaties gepresenteerd. Kauwgum in een pen, een energiesnoepje, en ook de speculoospasta van Jules Destrooper staan er tentoon. Maar in een van de boxen prijkt ‘Belgian Chocogem’. Chocoladenoten van Malk Brands uit Hongarije! In een Nederlandse fabriek gemaakt! Gallet: ‘Malk Brands haalt zijn chocolade in België, zo blijkt. In feite zou het alleen mogen vermelden ‘Made with Belgian chocolate’. Het merk ‘Belgian Chocogem’ is misleidend.’

De Belgische chocolatiers zijn het volmondig eens: de overheid moet dringend werk maken van een label voor Belgische chocolade, zodat ze beter beschermd zijn tegen namaak of misbruik. ‘Ik zet ‘Made in Belgium’ op mijn product. Maar een bescherming, zoals voor parmaham, zou een veel grotere troef zijn’, zegt Stefan Vanden Meersche van Rochello uit Essene. Ook bij chocolatier Ickx uit Essen en Biscuiterie Desobry uit Doornik klinkt het gelijkaardig.

Het grote Barry Callebaut wil mee aan de kar trekken. Het heeft in Wieze de grootste chocoladefabriek ter wereld. ‘Belgische chocolade is uniek. We hebben in België een expertise die je nergens anders vindt. We kunnen zeer fijn gaan in het malen van de cacaobonen, waardoor de chocolade smeuïg is en een afgeronde smaak heeft’, stelt Patrick Haupthenne, verantwoordelijke Specialities & Decorations voor West-Europa bij Barry Callebaut.

België pakte in 2000 al uit met een kwaliteitslabel voor chocolade, Ambao, maar dat is een stille dood gestorven. Volgens de chocoladeproducenten omdat ze moesten betalen om het label te gebruiken. Volgens de federatie omdat het keurmerk onvoldoende Belgisch was. Elke producent die uitsluitend cacaoboter verwerkte in zijn chocolade en geen andere vetten, mocht het Ambao-logo voeren, ook een buitenlandse.

Het mag dus geen kwaliteitslabel meer zijn. Een oorsprongsbenaming dan, zoals champagne, of een beschermde geografische aanduiding, zoals Schotse zalm. Gallet: ‘In november vorig jaar is de Europese verordening daarover aangepast. Zo is er een mogelijkheid ontstaan voor chocolade. Sindsdien is er weer hoop. We moeten nog samen met de overheden, federale én regionale, een dossier samenstellen, maar we gaan ervoor.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud