Advertentie

Co.Br.Ha.: ‘Wij bereiden geen delisting voor'

Foto Jerry De Brie

Co.Br.Ha., de beursgenoteerde moedermaatschappij van brouwerij Haacht, werkt niet aan een delisting. Met die mededeling wil de brouwer van onder meer Primus, Tongerlo en Keizer Karel, duidelijkheid scheppen aan de beleggers. Co.Br.Ha. meldt wel dat de resultaten in de tweede jaarhelft een stuk beter meevallen dan in de eerste.

Het aandeel Co.Br.Ha. is sinds de aankondiging van het bod van de familie Moortgat op sectorgenoot Duvel met zo’n 10 procent gestegen, wellicht omdat sommige beleggers speculeren op een gelijkaardig scenario bij de Haachtse bierbrouwer.

Co.Br.Ha. wordt gecontroleerd door de familie van der Kelen. De familiale aandeelhouders kochten de voorbije jaren systematisch aandelen bij en bezitten bijna 84 procent van het kapitaal. Het aandeel is met een notering sinds 1903, oorspronkelijk als de ‘Brasserie en Laiterie de Haecht’, een van de krasse knarren op de Brusselse beurs.

‘Noch de familiale aandeelhouders, noch de moedermaatschappij, heeft de intentie over te gaan tot een openbaar bod, zolang de essentie van de reglementering op het Alternext-segment van de beurs blijft wat het actueel is’, zegt gedelegeerd bestuurder Frédéric van der Kelen, die al sinds 1968 de brouwerij leidt.

Op een bod moeten de aandeelhouders dus niet rekenen, maar Co.Br.Ha. meldt wel dat de resultaten in de tweede jaarhelft een stuk beter meevallen dan in de eerste. In de eerste zes maanden zakte de bedrijfscashflow met bijna een kwart. De brouwerij-activiteit draaide voor het eerst sinds lang zelfs met rode cijfers door de felle concurrentie, het zwakke consumentenvertrouwen en vooral de stijging van de grondstoffen- en personeelskosten.

‘Intussen gaat het beter. Het gunstige zomereinde en de toegenomen verkoopvolumes in de horeca zijn positief voor onze bedrijfsresultaten’, zegt van der Kelen. 'We hebben licht marktaandeel gewonnen. Toch blijft de concurrentie tussen de drie grote pilsbrouwers keihard (Haacht is na AB InBev en Alken-Maes de nummer drie in België nvdr.). Dit zet meer dan ooit een druk op de horecamarges. Bovendien moeten we ook opboksen tegen de brouwers van de speciaalbieren, die minder of niets bijdragen aan de investeringen in vaak risicovolle horecapanden maar er wel hun bieren kunnen aanbieden.’

Co.Br.Ha. gaat voor heel  2012 uit van licht hogere resultaten dan het jaar voordien (niet-geconsolideerd). ‘Dat moet ons toelaten het dividend te behouden, nadat we het vorig jaar met 14 procent hebben opgetrokken’, zegt de brouwerstopman.

Advertentie
Gesponsorde inhoud