Corona kost AB InBev 170 miljoen dollar winst

AB InBev-topman Carlos Brito. ©Dries Luyten

De Belgische brouwer AB InBev verkocht vorig jaar meer bier dan verwacht, maar moest er winstgroei voor opgeven. In 2020 kostte het coronavirus de Corona-brouwer al 170 miljoen dollar.

AB InBev  verkocht vorig jaar 561 miljoen hectoliter bier. Dat volume steeg organisch met 1,1 procent. Daarmee overtreft de brouwer van Stella Artois de verwachtingen van analisten. Die rekenden op 0,7 procent groei.

In het laatste kwartaal groeide en verraste AB InBev nog harder. Toen steeg het volume met 1,6 procent. Analisten hielden daarentegen rekening met een daling van 0,1 procent.

Winstgroei opgeven

Om meer bier te verkopen moest AB InBev wel winstgroei opgeven. De genormaliseerde brutobedrijfswinst (ebitda) groeide in 2019 met 2,7 procent naar 21 miljard dollar, terwijl analisten rekenden op 3,5 procent groei.

4
Schuldgraad
Op 31 december 2019 was de schuldenberg vier keer hoger dan de ebitda. Een jaar eerder was de schuldratio 4,6.

In het vierde kwartaal daalde de genormaliseerde ebitda met liefst 5,5 procent. Analisten legden de lat op een daling van 1,9 procent.

Een ander heet hangijzer is de schuldgraad van AB InBev. Op 31 december 2019 was de schuldenberg vier keer hoger dan de ebitda. Daarbij gaat AB InBev er wel van uit dat de verkoop van zijn Australische divisie volgende maand groen licht krijgt. Een jaar eerder was de schuldratio 4,6. Op termijn wil AB InBev naar 2.

Coronavirus

Voor 2020 dienen zich grote uitdagingen aan. Het coronavirus - dat de Corona-brouwer liever COVID-19 noemt - kost AB InBev in de eerste twee maanden van dit jaar 285 miljoen dollar omzet. Het bedrijf liep 170 miljoen dollar ebitda mis.

'De uitbraak heeft geleid tot een aanzienlijke daling van de vraag in China in zowel het horeca- als het thuissegment', schrijft het bedrijf in een persbericht. 'Daarnaast was de vraag tijdens het Chinese Nieuwjaar lager dan de vorige jaren omdat het samenviel met de start van de uitbraak.'

We moesten onze 33 Chinese brouwerijen sluiten, maar intussen is de helft weer open. De rest volgt.
Carlos Brito
CEO AB InBev

Een tijdlang moest AB InBev zijn 33 Chinese brouwerijen sluiten. 'Intussen is de helft weer open', zegt CEO Carlos Brito. 'We kregen ook de toestemming om de andere brouwerijen te openen, behalve die in Wuhan.'

AB InBev probeert de schade te beperken door zijn inspanningen in China te focussen op de bierverkoop in de supermarkt en online. Restaurants en het uitgaansleven krijgen minder aandacht, omdat mensen thuisblijven.

Sombere vooruitzichten

Het bedrijf geeft sombere vooruitzichten. 'In het eerste kwartaal van 2020 verwachten we een ebitda-daling van ongeveer 10 procent door zowel de uitbraak van COVID-19 als de uitdagende vergelijkbare basis, vooral in Brazilië.'

Hoewel de corona-uitbraak niet onder controle is en ook in Europa opgang maakt, doet AB InBev ook een voorspelling voor het hele boekjaar. 'We verwachten een ebitda-groei tussen 2 en 5 procent, waarvan het merendeel in de tweede helft van het jaar gerealiseerd zal worden.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud