Advertentie

Danone stuurt topman Faber helemaal wandelen

In enkele weken werd Emmanuel Faber zowel ex-CEO als ex-voorzitter van Danone. ©REUTERS

De ooit almachtige pdg van de Franse yoghurtreus betaalt het gelag voor een al jaren kwakkelende beurskoers.

Hoogspanning zondagavond aan de Boulevard Haussmann. Op het Parijse hoofdkantoor van Danone kreeg Emmanuel Faber te horen dat hij moest ophoepelen als voorzitter, schreef dagblad Le Figaro en bevestigde maandagochtend het bedrijf in een persbericht.

Een brutaal einde voor wat tot voor kort zowat de machtigste président-directeur-général (pdg) van het Franse bedrijfsleven was. De 57-jarige moest twee weken geleden het CEO-schap inleveren, maar leek het voorzitterschap als troostprijs te mogen houden.

Niet dus: Faber betaalt het gelag voor het toenemend gemor bij aandeelhoudersactivisten. Die waren steeds kritischer over de weinig begeesterende resultaten van de multinational, die behalve wereldmarktleider in yoghurt ook een belangrijke producent van mineraalwater (Evian, Volvic) en babyvoeding (Nutricia) is.

De jongste vijf jaar ging de beurskoers door de makke groei per saldo nergens heen, terwijl rivalen als Unilever en Nestlé - waar CEO Ulf Mark Schneider de Zwitserse reus ingrijpend stroomlijnde - de beleggers wel een stevige return boden (zie grafiek).

De zwakke prestaties vielen samen met de 'regeerperiode' van Faber. De Fransman was sinds 2014 CEO, een rol die hij sinds eind 2017 combineerde met het voorzitterschap.

De job om een nieuwe CEO te vinden gaat naar de nieuwe voorzitter, Gilles Schnepp. Schnepp is 62 en maakte vooral naam als succesvolle CEO van Legrand, de wereldmarktleider in elektrische schakelaars.

Terwijl de zoektocht loopt, gaat een duo Danone leiden. Het gaat om Véronique Penchienati-Bosetta, hoofd van de internationale activiteiten, en Shane Grant, de chef Noord-Amerika.

Beleggers reageren tevreden op de exit. Het aandeel Danone koerst in Parijs 5 procent hoger op 61 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud