Delhaize rondt verkoop Sweetbay, Harveys en Reid's af

Een supermarkt van Sweetbay in de VS.

Delhaize heeft de verkoop van zijn drie kleinere supermarktketens in de Verenigde Staten afgerond. Delhaize ontvangt 265 miljoen dollar voor Sweetbay, Harveys en Reid's.

Iets meer dan een jaar na de aankondiging, is de verkoop van Sweetbay, Harveys en Reid's een feit voor Delhaize. De supermarktketen meldde in mei vorig jaar dat het de 165 supermarkten van de drie uithangborden zou van de hand doen voor 265 miljoen dollar. De overnemer is Bi-Lo, een winkelketen die Delhaize in 2009 nog zelf had willen overnemen. Maar het draaide anders uit, want het toen verlieslatende Bi-Lo herpakte zich.

De 165 winkels van Sweetbay, Harveys en Reid's waren goed voor een omzet van ongeveer 1,8 miljard dollar. Naar Belgische normen is dat een indrukwekkend cijfer, maar in de Verenigde Staten waren de drie ketens eigenlijk maar kleine spelers.

Delhaize heeft in de VS, zijn nummer één-markt, nu nog de ketens van Food Lion, Hannaford en Bottom Dollar. De jongste jaren investeerde Delhaize fors in het verbeteren van het winkelconcept van Food Lion. Van Bottom Dollar wordt dan weer gezegd dat het als discounter niet echt aanslaat. De VS vertegenwoordigen zo'n tweederde van de omzet van Delhaize.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud