Deprez versterkt greep op Greenyard Foods

Hein Deprez. ©Thierry du Bois

Ondernemer Hein Deprez versterkt zijn greep op groentespecialist Greenyard Foods, het vroegere PinguinLutosa. Deprez koopt voor een niet nader genoemd bedrag de Franse coöperatie UFM uit.

Union Fermière Morbihannaise (UFM) kwam in 2010 het aandeelhoudersschap nadat de groep haar diepvriesgroenteactiviteiten had verkocht aan het toenmalige PinguinLutosa.

Vandaag participeert de groep niet rechtstreeks in het kapitaal, maar houdt ze een belang aan via de NV Food Invest International (zie grafiek onderaan)

Door UFM nu uit te kopen, wordt Hein Deprez, samen met zijn echtgenote Véronique Leterme en zijn zus Veerle Deprez, alleen eigenaar van Food Invest. Daarmee vergroot hij indirect zijn belang in Greenyard Foods met zo'n 18 procentpunt. Tegen de actuele beurskoers van het bedrijf is dat 42,7 miljoen euro waard.

De deal wordt grotendeels gefinancierd in cash en voor een stuk ook in aandelen Greenyard Foods. UFM houdt zo een direct belang van 3,9 procent over in het bedrijf. Deprez heeft wel een put & call-optie op die aandelen bedongen en hij krijgt ook de stemrechten die eraan verbonden zijn in handen.

'Het is niet zozeer dat we onze greep op Greenyard Foods vergroten', reageert de ondernemer. 'Want we hadden de facto al de controle in Food Invest. Wel maakt het economisch natuurlijk een groot verschil en daar zijn we heel blij mee.'

De deal met UFM kwam er volgens Deprez op vraag van beide partijen. 'Zij waren geïnteresseerd om te verkopen, wij om te kopen.'

De machtsgreep bij Greenyard Foods komt er amper enkele weken nadat Deprez de controle terugkocht bij de groente- en fruithandelaar en mljardengroep Univeg. Een financieel zware transactie, die evenwel de operatie bij Greenyard niet in de weg stond. 'Het is blijkbaar te dragen', zo repliceert hij.

Deprez stapte in 2005 in het kapitaal van het toenmalige Pinguin. Het bedrijf was toen goed voor zo'n 150 miljoen euro omzet. Inmiddels is dat een veelvoud.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud