'De gezonde kinderkoekjes die ik niet vond, produceer ik nu zelf'

Evelien Coppens ontwikkelde drie smaken gezonde kinderkoekjes. ©saskia vanderstichele

De Dilbeekse Evelien Coppens vond het aanbod gezonde kinderkoekjes schrijnend en dus ging ze zelf aan de slag. Nu haar Lilalou-koeken in 350 Belgische winkels liggen, lonken Nederland en Frankrijk. 'Ik ben ambitieus. Ik wil alle ouders bereiken met mijn gezonde koekjes.'

Evelien Coppens (44) zette anderhalf jaar geleden, in september 2019, haar eerste stappen op de Belgische koekjesmarkt. Na bijna 20 jaar in de voedingsindustrie, waar ze verkoop en marketing deed voor onder meer Pepsico, Unilever en Orangina Schweppes, kriebelde het al een tijdje om zelf te ondernemen. Toen ze als moeder van twee tevergeefs gezonde koekjes zocht, viel alles op zijn plaats.

'Plots wist ik: dit wordt het. Na de geboorte van mijn kinderen was ik enorm met gezonde voeding bezig. Ik wou ze gezonde koekjes en tussendoortjes geven, maar vond in de rekken niet wat ik zocht. Omdat ik zag dat andere ouders ook met dezelfde problemen worstelden, heb ik besloten me er zelf aan te zetten.'

Voor haar Lilalou-koekjes, genoemd naar dochter Lila, ging Coppens niet over één nacht ijs. Bijna twee jaar deed ze marktonderzoek en praatte ze met allerlei experts, van productontwikkelaars, diëtisten en kinderartsen tot studenten voedingsmiddelentechnologie van de Universiteit Gent. Ze ontdekte dat de meeste koekjes met een reden ongezond zijn. 'Suiker maakt het bakproces eenvoudiger. Het is cruciaal voor de smaak, de houdbaarheid en de textuur. Het was niet vanzelfsprekend om daar een alternatief voor te vinden.'

Dipjes in de ochtend

Grote spelers zetten ook de stap naar gezondere koekjes, maar ze gebruiken vaak te veel suiker en tarwe, waar weinig voedingswaarde in zit.

Na veel testen en proberen ontwikkelde ze drie soorten koekjes: met kaneel, kokos of chocolade. De koekjes zijn vezelrijk en bevatten de helft minder suiker dan hun soortgenoten. 'We hebben drie smaken, die in de smaak vallen', zegt Coppens. 'Niet alleen bij kinderen, ik eet ze zelf tegen de dipjes in de voormiddag. En mijn oma die op haar suiker moet letten, eet ze ook.' (lacht)

Voor Coppens moest het plaatje kloppen. 'Grote spelers zetten ook de stap naar gezondere koekjes, maar ze gebruiken vaak te veel suiker en tarwe, waar weinig voedingswaarde in zit. Ik werk bewust met rijkere granen zoals haver en gerst en zocht een goeie balans tussen koolhydraten, eiwitten en vetten. We gebruiken alleen biologische ingrediënten en de koekjes worden lokaal geproduceerd, in een Belgische biobakkerij.'

Ze begon met 100.000 euro en concentreerde zich in eerste instantie op de Belgische biowinkels. Intussen zijn de Lilalou-koekjes wijdverspreid, ook bij de bakker, de slager, in de AD Delhaize en in de Carrefour. 'We hebben zo'n 350 verkooppunten in België. Het plan is om dat dit jaar te verdubbelen, onder meer via samenwerkingen met retailers, scholen, diëtisten en ziekenhuizen.'

Pittige discussies

De stap naar Frankrijk en Nederland moet ertoe leiden dat dit jaar voor het eerst winst op de teller staat. 'In Nederland zijn we nog maar net begonnen. We concentreren ons op de biomarkt en hebben er nu een vijftigtal verkooppunten, waar de koekjes veel succes hebben. We hopen er tegen eind dit jaar een tweehonderdtal te hebben.'

De ambitie en de goesting zijn groot. Omzetcijfers geeft Coppens niet, maar in 2020 verkocht ze zo'n 120.000 verpakkingen van 26 koekjes. ‘Zelfs in een moeilijk jaar, met het coronavirus en de schoolsluitingen. Die cijfers mogen zeker maal vijf gaan', lacht ze. 'Ik ben ambitieus en wil een gezonde oplossing brengen met LilaLou biscuits. Ik ben ook aan het kijken om het aanbod uit te breiden, al dan niet in het koekensegment.'

Voorlopig runt Coppens haar bedrijfje met drie freelancers en een stagiair. Ook haar gezin bepaalt mee de koers. Haar man Wim De Weghe dient als mentor en klankbord. 'In het weekend zitten we regelmatig samen en stemmen we de violen af. Dat levert soms pittige discussies op, maar hij daagt me zo uit en dat komt de business alleen maar ten goede.' Coppens' kinderen Lila en Wout beslisten mee over de verpakking en zetelden in het proefpanel. 'Ze hebben heel veel koeken getest. Pas toen zij absoluut overtuigd waren, ben ik ervoor gegaan.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud