Dinosauruskoeken stuwen groei Lotus

©doc

Lotus Bakeries zag zijn bedrijfswinst in de eerste jaarhelft aandikken met 16,9 procent. Het koekjesbedrijf dankt de goede resultaten onder meer aan de succesvolle lancering van de Dinosauruskoeken. Daarbij plukte Lotus de vruchten van investeringsprogramma's van afgelopen jaren.

Lotus zag zijn omzet in het eerste semester stijgen met 5 procent tot 167,8 miljoen euro. 'Een voortreffelijk intern groeicijfer in deze markt', aldus CEO Jan Boone. De omzetgroei is volgens Lotus  toe te schrijven aan de positieve evolutie van de merken van de groep.

Daarbij springen vooral de Dinosauruskoeken in het oog. Lotus verwierf de rechten op de koeken al in 2012, maar moest wachten tot de licentie-overeenkomst met Mondelez-eigendom Lu afliep.

De koekjesfabrikant lanceerde de koek in de tweede jaarhelft van 2013 met een uitgebreide televisiecampagne in Frankrijk en België. Ondanks het feit dat Lu een gelijkaardige snack - het Azteken-koekje - op de markt bracht, werd de introductie een succes.

Wafels en speculaas

Ook de wafels kenden een 'mooie groei' de afgelopen maanden. Daar zorgden de nieuwe formaten van de Luikse wafels, met onder meer 'mini-wafels', voor een positieve trend in de verkopen.

Speculoos en speculoospasta sluiten de goednieuwsshow. Die laatste haalde in juni al het nieuws, toen enkele Britse kranten berichtten dat de verkoop van de Biscoff Spread, zoals speculoospasta in het Verenigd Koninkrijk heet, het afgelopen jaar vervijfvoudigd is. Ook in Frankrijk, Amerika en Nederland zag Lotus een groei in speculoos en speculoospasta.

Investeringsprogramma's

Lotus kon naast de groei, ook de vruchten plukken van een reeks investeringsprogramma's van de afgelopen jaren. Zo voerde het koekjesbedrijf een herstructurering door in de ontbijtkoekfabrieken in Nederland, en werd de frangipaneproductie verhuisd van Lembeke naar Oostakker. Lembeke kreeg nieuwe speculooslijnen.

'Het management is verheugd om te zien dat onder impuls van deze investeringen de rendabiliteit van de Groep fors vooruitgaat in het huidig boekjaar', aldus Lotus in een persbericht. Het recurrent bedrijfsresultaat (REBIT) klokte af op 22 miljoen euro, een stijging met 16,9 procent in vergelijking met vorig jaar. Netto was er winststijging van 19,4 procent tot 16 miljoen euro of 20,6 euro per aandeel.

Door de sterke operationele cashflow daalde de netto financiële schuld over de afgelopen 12 maanden tot 47 miljoen euro.

Of de omzetgroei zich ook in de tweede jaarhelft zal doorzetten, wou Boone niet bevestigen. 'Dat weten we simpelweg niet. Maar we zetten onze commerciële inspanningen wel verder.' Boone waarschuwt wel dat de Dinosauruskoeken in het tweede semester van vorig jaar gelanceerd werden, zodat het positieve effect op de cijfers in de tweede jaar van 2014 grotendeels wegvalt.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud