'Dit is geen dure deal'

Carlos Brito, foto Thierry Du Bois.

'Dit was een natuurlijke volgende stap', reageert Carlos Brito, CEO van AB InBev, op het akkoord over de volledige overname van het Mexicaanse Grupo Modelo. 's Werelds grootste brouwer telt 20,1 miljard dollar neer voor de deal. En 'nee', benadrukt Brito in een interview, 'dat is niet teveel'.

Brito heeft inmiddels wel al wat op zijn palmares staan. Hij was nauw betrokken bij de fusie van het Leuvense Interbrew en het Braziliaanse AmBev in 2004 tot InBev. Vervolgens slaagde hij in 2008 in de grootste overname ooit in bierland: die van het Amerikaanse Anheuser-Busch.

Bij die laatste transactie legde InBev de hand op een belang van 50,2 procent in het Mexicaanse Grupo Modelo, brouwer van het populaire bier Corona. Een aanwinst die Brito er graag bij nam. Mexico is één van de grootste biermarkten, één van de winstgevenste ook en bovendien één met enorm veel groeipotentieel.

Onmiddellijk probeerde AB InBev Modelo te overtuigen om ook de overige aandelen te verkopen. Maar dat stootte op een ferm njet van de Mexicanen - die hun strijd tegen de grote groep uit Leuven zelfs voerden tot in de rechtbank.

Hebt u nu eindelijk waar u al die jaren van gedroomd hebt?

Carlos Brito: 'Wel, ik heb Grupo Modelo altijd bewonderd. En ik heb altijd gedacht dat we samen meer konden doen. Uiteindelijk zijn we tot een vergelijk gekomen en ik denk dat iedereen daar nu bij wint.'

De Mexicaanse families hebben zich altijd hevig verzet tegen AB InBev. Nu verkopen ze toch en herinvesteren ze zelfs 1,5 miljard dollar van de opbrengst in aandelen van AB InBev. De grote verzoening?

Brito: 'Dat is nu het verleden. De families achter beide bedrijven zijn tot het besef gekomen dat we samen meer kunnen. Mexico is de op drie na meest winstgevende biermarkt. Met demografisch en economisch goede perspectieven.'

De deal heeft geen impact op ons dividendbeleid

Gaf de overname door concurrent Heineken van het Mexicaanse Femsa in 2010 u een extra motivatie om Modelo volledig in te lijven?

Brito: 'Maar wij hadden al veel langer een band met Modelo. Anheuser-Busch was al sinds 1993 aandeelhouder, ze verwierven een belang van 50,2 procent (zonder een meerderheid van stemrechten, red.). Dus dit was een natuurlijke volgende stap.'

U betaalt 20,1 miljard dollar voor Modelo. Analisten rekenden eerder op 15 miljard. De meesten gaan er van uit dat u dat wel kan verteren, maar is het toch geen hoge prijs?

Brito: 'Dat valt al bij al mee. Je moet eigenlijk ook in acht nemen dat wij de andere helft van Modelo eerder al tegen een behoorlijk lage prijs verworven hadden. Dan is er nog ons belang in de distributeur Crown Import dat we verkopen aan Constellation Brands (voor 1,85 miljard dollar, red.) En de kaspositie van Modelo. Als je dan ook nog eens de 600 miljoen dollar aan synergievoordelen die we beogen kom je eigenlijk maar uit aan een bedrijfswaardering van 10,6 keer de ebitda (bedrijfskasstroom). Dat is in de huidige markt geen hoge prijs.'

U verkoopt uw belang in Crown Import. Er was de voorbije weken veel te doen over mogelijke mededingingskwesties. Is met deze verkoop alles van de baan?

Brito: 'Ik verwacht de goedkeuring van de deal.'

U mikt op 600 miljoen dollar aan besparingen bij Modelo. Zullen daarbij jobs sneuvelen?

Brito: 'Op de hoofdzetel allicht. Daar zijn altijd overlappingen. Maar het gaat vooral om inkoopvoordelen, kennis delen. En laten we niet vergeten: dit is een groeiverhaal.'

U betaalt de deal volledig in cash. Zal dit een impact hebben op het dividendbeleid?

Brito: 'Neen.'

AB InBev staat bekend om zijn bonusprogramma's voor managers. Zijn er bonussen gekoppeld aan het halen van de integratiedoelstellingen?

Brito: 'Daar zijn we nu niet mee bezig. Onze eerste focus nu is de overname rond krijgen - wat in het eerste kwartaal van 2013 moet gebeuren - en een planning opzetten voor de integratie.'

De families achter Modelo herinvesteren in AB InBev en er komen twee leden in de raad van bestuur. Een goede zaak?

Brito: 'Absoluut. We zijn daar zeer tevreden over. Ze hebben veel kennis over de Mexicaanse markt. En het is altijd goed om verschillende visies en achtergronden vertegenwoordigd te hebben in het bestuur.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud