Fabrikant Nutella slokt Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

Nestlé verkoopt zijn Amerikaanse chocoladerepen, behalve KitKat. ©REUTERS

De Zwitserse voedingsreus Nestlé verkoopt zijn Amerikaanse koeken- en snoepdivisie voor omgerekend 2,4 miljard euro aan het Italiaanse Ferrero, de fabrikant van onder meer Nutella.

De divisie is goed voor 900 miljoen Zwitserse frank omzet (760 miljoen euro), of 3 procent van de omzet die Nestlé in de VS boekt. Het koekenmerk KitKat, dat in de hele wereld te koop is, blijft ook in de VS eigendom van Nestlé. Maar merken als Butterfinger, Baby Ruth, Laffy Taffy en Nerds verhuizen wel naar Ferrero.

'Deze stap geeft Nestlé  de mogelijkheid om te investeren en te innoveren met producten die in de toekomst snel kunnen groeien, zoals dierverzorgingsproducten, gebotteld water, koffie, diepvriesmaaltijden en babyvoeding', zegt Mark Schneider, de CEO van Nestlé.

Het is de eerste grote desinvestering van Nestlé sinds Schneider bij het concern het roer overnam van de Belg Pauil Bulcke.

Het Zwitserse voedingsbedrijf staat onder druk om meer winst te maken. Onder impuls van de activistische aandeelhouder Daniel Loeb focust Nestlé op meer winstgevende divisies. Daarbij komt dat de chocoladesector in de VS turbulente tijden doormaakt omdat consumenten steeds meer kiezen voor gezonde tussendoortjes in plaats van voor chocolade en koeken.

Nestlé kon in de VS ook moeilijk een vuist maken tegen grote spelers als Hershey, Mars en Lindt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud