Fastfoodportaal Grubhub is 2 miljard dollar waard

De mobiele app van Grubhub, waarmee je online eten kan bestellen bij aangesloten restaurants. ©Bloomberg

Grubhub, een online platform waar mensen eten kunnen bestellen bij aangesloten restaurants, heeft meer dan verwacht opgehaald met zijn beursgang. Aan 26 dollar per aandeel is het bedrijf nu 2 miljard dollar waard, of 15 keer de omzet over het afgelopen boekjaar.

Beleggers liepen storm voor de 7,4 miljoen aandelen die Grubhub aanbood. In die mate zelfs dat de aandelen boven de vooropgestelde prijsvork van 23 tot 25 dollar per aandeel werden verkocht. Naast het bedrijf zelf verkopen ook beleggers van het eerste uur zoals Spectrum Equity en Warburg Pincus een deel van hun belang.

Grubhub begint in principe vanaf vrijdag te noteren in New York onder de beursticker GRUB. Dan zal moeten blijken of beleggers de huidige waardering van het bedrijf te hoog of te laag vinden.

De lat ligt in ieder geval hoog. In 2013 boekte het bedrijf een omzetgroei van 67 procent tot 137 miljoen dollar, het resultaat van meer dan 135.000 bestellingen via het platform. Grubhub is dus 15 keer zijn omzet waard. Ter vergelijking: een gemiddeld e-commercebedrijf in de VS noteert aan 2,5 keer de omzet. Een klassiek restaurantbedrijf, zoals Buffalo Wild Wings, noteert aan 1 keer de omzet.

Online besteldiensten voor eten zijn duidelijk 'hot' bij beleggers. Donderdag begon in Londen Just Eat, een van oorsprong Deens bedrijf, aan zijn beurscarrière. Nadat het aandeel aan de bovenzijde van de prijsvork (260 pence) werd geïntroduceerd, veerde het uiteindelijk 8,9 procent op tot 283 pence. Daarmee is het bedrijf omgerekend zo'n 2,7 miljard dollar waard.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud