Filliers bouwt nieuwe whiskeystokerij

Bart Cnudde, CEO van Filliers. ©Thomas Sweertvaegher

De omzet van de stokerij Filliers daalt al twee jaar. Op eiken vaten gerijpte premiumjenever en Filliers-whiskey moeten het tij doen keren. 'We zien de eerste resultaten al.'

Filliers investeert 2 miljoen euro in de bouw van een nieuwe whiskeystokerij. De werken in Deinze zijn volop bezig. Nog dit jaar worden de koperen ketels in gebruik genomen. ‘Het is een van de grootste projecten in onze geschiedenis’, zegt Bart Cnudde, sinds kort de eerste niet-familiale CEO van het bedrijf.

‘New world whiskeys zijn in opmars. Consumenten kijken verder dan Schotse whisky en zijn op zoek naar nieuwe ervaringen’, zegt Cnudde. ‘Een hype zou ik het nog niet noemen, maar we willen die niet afwachten. Dan is het te laat. We moeten nu investeren, produceren en onze brouwsels laten rijpen.’

Filliers

Productie en verkoop van jenever, gin en whiskey.

Opgericht in Deinze in 1880.

Omzet: 13,3 miljoen euro.

Nettoresultaat: -42.000 euro.

Werknemers: 24 (5 vacatures).

De nieuwe stokerij geeft het in 1880 opgerichte Filliers de kans tot vijf keer meer whiskey te produceren dan nu. De omzet uit whiskey moet op termijn stijgen van zowat een half miljoen nu tot een ‘paar miljoen’ euro. Het bedrijf zette tien jaar geleden met het merk Goldlys zijn eerste stapjes in de whiskeymarkt, in navolging van andere Belgische spelers zoals The Belgian Owl uit Luik en Gouden Carolus (van de brouwer Het Anker). Later kwam daar bij Filliers een roggewhiskey Sunken Still bij, waarvan de naam een eerbetoon is aan de werknemers tijdens de Eerste Wereldoorlog. Ze lieten de koperen stookketel zinken in een rivier om die te verbergen voor de Duitsers die koper opeisten om wapens van te maken.

Met de whiskeyplannen tapt Filliers opnieuw uit een ander vaatje. En dat is nodig, want het vooral om zjin jenevers bekende familiebedrijf, heeft moeilijke jaren achter de rug. De omzet daalde vorig jaar met 7 procent tot 13,3 miljoen euro, de tweede krimp op rij.

Dit jaar ambieer ik 10 procent omzetgroei. We zitten op schema.
bart cnudde
ceo filliers

De CEO wijst in eerste instantie naar de Belgische overheid die in 2015 de accijnzen op sterke dranken met 50 procent verhoogde. ‘Dat voelen we nog steeds. Maar tegelijk zien we de verkoop van sterke dranken net over de grens fors stijgen. Dat betekent dat er alleen maar verliezers zijn: de Belgische producenten en de overheid’, zegt Cnudde. Enkel de overheid met de vinger wijzen, is evenwel niet fair. ‘De populariteit van jenever gaat al jaren in dalende lijn’, klinkt het. Een 15-tal jaar geleden pompte Filliers de ‘glaasjes van plezier’ nieuw leven in met de introductie van allerlei fruitsmaken. Maar dat effect is grotendeels uitgewerkt en ook de groei van de ginverkoop kalft af nu de ginhype op zijn einde loopt (zie inzet).

‘Gin is al een derde van onze omzet’

Filliers bracht in 2012 de eerste Belgische gin - Filliers Dry 28 met 28 kruiden in - op de markt. ‘Jenever is eigenlijk de moeder van gin, dus dat was een logische stap’, zegt CEO Bart Cnudde. Vorig jaar kwam daar een roze gekleurde versie Pink Gin bij. De ginverkoop draait als een tierelier en is goed voor zowat 4 miljoen euro omzet, een derde van de totale groepsomzet. ‘En het houdt niet op. We groeien verder, ook al lijkt de ginhype wat voorbij’, zegt Cnudde.

‘De markt is echt overspoeld geweest. Elk dorp had als het ware zijn eigen gin. Maar de rek is eruit. Je ziet het ook in horecazaken. Twee jaar geleden had je soms keuze tussen 30 gins, nu misschien nog 10 en dat zal verder dalen. Ook de ginrekken in de retail worden niet meer groter. Het komt er nu op aan onze positie in de top te behouden.’

Met een nieuwe reeks van premium graanjenevers - tot 21 jaar gerijpt op eiken vaten - hoopt het bedrijf de jeneververkoop weer aan te zwengelen. Het vervangt daarbij de klassieke stenen kruik door fancy flessen, en legt de focus op restaurants en cocktailbars. Niet enkel in België, ook in hippe buurten van onder meer Milaan en Londen. ‘Het is tijd om onze jenever internationaal op de kaart te zetten. We werken daarbij verder op het succes van onze gin in het buitenland.’

De voorbereiding van het jeneveroffensief leidde vorig jaar, samen met de omzetkrimp, tot een klein nettoverlies. ‘Maar de vruchten plukken we nu al’, klinkt het. ‘De verkoop van onze nieuwe producten is veelbelovend. We zien een revival. Premiumjenever kan de concurrentie aan’, aldus Cnudde.

Dit jaar wil hij opnieuw met groei aanknopen. Hij rekent daarbij ook op de stijgende verkoop van alcoholdistillaten aan derden. ‘We hebben distilleerkennis in huis en gebruiken die. We maken moutwijn voor andere jenevermakers wereldwijd en distillaten voor pralines en zelfs Zuid-Amerikaanse koffielikeur. ‘Dit jaar ambieer ik 10 procent omzetgroei’, zegt Cnudde overtuigd. ‘En we zitten op schema.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content