Findus koopt merk Lutosa

Foto RV ©RV DOC

De Findus Group neemt Lutosa, het merk van diepvriesaardappelproducten, in België over. Het afstoten van de retailactiviteiten was een verplichting voor het Amerikaanse McCain toen het Lutosa overnam van het vroegere PinguinLutosa (nu Greenyard Foods).

Na de overname van de Belgische retailactiviteiten van Lutosa door de Findus Group zullen beide merken apart blijven bestaan op de Belgische markt van diepvriesproducten.

Findus is een van de grootste spelers op de markt van diepvriesvoeding in Europa. In Frankrijk is het marktleider in de segmenten (gepaneerde) vis, aardappelspecialiteiten en spinazie. In Spanje is het het belangrijkste merk voor diepvriesgroenten.

Lutosa is in Belgie de tweede grootste speler in het segment van aardappelspecialiteiten (kroketten, puree, Rösti, Pom’Pin, Duchesses, Dauphines, Noisettes) en het nummer één in Belgische frieten.

Bij de overname van Lutosa door de Amerikaanse voedingsgigant McCain eisten de Europese mededingingsautoriteiten dat het merk Lutosa van de hand zou worden gedaan.

'De synergie tussen de twee merken Lutosa en Findus zal bijdragen tot de verdere ontwikkeling van de markt van diepvriesproducten in België en een nieuwe dynamiek van innovatie op gang brengen', aldus Ives Depoortere, die algemeen directeur van Lutosa Findus België blijft. Het is duidelijk dat Findus Group zo zijn strategie behoudt om nieuwe markten binnen te treden door lokale spelers over te nemen. In juni 2011 nam Findus ook al Frudesa in Spanje over.

Findus groeide in 2012 met 7 procent in Frankrijk en met 4 procent in heel de divisie South Europe. Findus South Europe bestaat uit Findus Frankrijk, Spanje, Belgie en de landen van Noord-Afrika en heeft een omzet van meer dan 300 miljoen euro. Findus Group, in handen van Highbridge, JP Morgan en Lion Capital, draaide in 2012 een omzet van 1,2 miljard euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud