Franse luxepaus Arnault pakt uit met recordcijfers voor LVMH

Het luxeconcern LVMH boekte voor het eerst 10 miljard euro bedrijfswinst, 21 procent meer dan in 2017. ©AFP

De trein van de Franse luxeholding LVMH dendert aan een verschroeiend tempo voort. Met een bedrijfswinst van 10 miljard euro boekte topman Bernard Arnault zijn beste resultaat ooit.

Het protest van de ‘gilets jaunes’, die zich onder meer richten tegen de ongelijke verdeling van de rijkdom in Frankrijk, heeft de rijkste man van het land nog niet bereikt. Louis Vuitton Moët Hennessy (LVMH), de luxeholding van ‘PDG’ Bernard Arnault, zette vorig jaar recordcijfers neer. 

LVMH boekte voor het eerst 10 miljard euro bedrijfswinst, 21 procent meer dan in 2017. De omzet steeg 10 procent tot 46,8 miljard euro, dubbel zoveel als in 2011.

De grote motor van Arnault blijft de afdeling Mode & Lederwaren, die goed is voor een derde van de omzet en 60 procent van de bedrijfswinst. Merken als Christian Dior, Givenchy, Marc Jacobs en vooral Louis Vuitton blijven wereldwijd populair. Maar in zijn persbericht dinsdagavond loofde LVMH ook de Belg Kris Van Assche, sinds kort de nieuwe artistiek directeur van het modehuis Berluti.

Meer dan mode

Het beursgenoteerde LVMH bestaat uit meer dan alleen mode. Het bedrijf omvat 70 ‘huizen’ die volgestouwd zijn met luxeproducten. Het gamma gaat van parfums (Fenty Beauty, van de zangeres Rihanna), over juwelen (Bulgari) tot alcohol (Moët & Chandon, Veuve Cliquot). Arnault ontpopte zich ook tot mediatycoon als eigenaar van de kranten Le Parisien en Les Echos. En eind vorig jaar nam LVMH de luxueuze hotelgroep Belmond over.

Het jaaroverzicht van LVMH leest als een eindeloze rij superlatieven en succesverhalen. De wijnhuizen profiteerden van ‘excellente oogsten’, de cuvées de prestige legden een ‘opmerkelijke prestatie’ op de mat, bij Louis Vuitton blijft de rendabiliteit ‘op een exceptioneel niveau’ en het nieuwste Bulgari-uurwerk Octo Finissimo kreeg een ‘formidabele ontvangst’. Zowel in Europa, de VS, Azië als Japan groeide de Franse holding. Ook de Chinese consumenten vallen thuis of op reis in zwijm voor de luxegoederen.

Arnaults strategie is eenvoudig: veel geld vragen.

Arnaults strategie is eenvoudig: veel geld vragen. LVMH roemt zijn eigen ‘ferme politiek van prijsverhogingen’. ‘Noteer dat Louis Vuitton het enige huis ter wereld is dat nooit solden organiseert en nooit te koop is in outlets’, klinkt het trots in het persbericht.

Toch toont de Fransman zich, gezien de onzekere geopolitieke en monetaire toekomst, voorzichtig voor 2019. Het merk wil zijn ‘voorsprong op de luxemarkt versterken.’ Men moet zich ‘op een zeker moment opmaken voor een crisis’ en ‘de bomen groeien niet tot in de hemel’, waarschuwde Arnault al.

Met de resultaten kan Arnault zich op een mooi verjaardagsgeschenk trakteren. Begin maart viert hij zijn 70ste verjaardag. De aandeelhouders profiteren mee. LVMH verhoogde zijn dividend 20 procent tot 6 euro per aandeel. Maar ook voor de gewone Fransman had Arnault een boodschap. Frankrijk vertegenwoordigt voor LVMH ‘met moeite 10 procent van de verkoop’ maar ‘50 procent van zijn wereldwijde belastingen’, onderstreepte de PDG.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect