Advertentie
Advertentie

PepsiCo verkoopt Tropicana-fabriek in Zeebrugge aan Franse investeringsgroep

©REUTERS

De dranken- en voedingsgroep PepsiCo verkoopt zijn sapmerken aan het Franse PAI. Dat investeringsfonds telt 3,3 miljard dollar neer voor Tropicana en Naked, inclusief de sapfabriek in Zeebrugge.

Het tweede grootste frisdrankbedrijf ter wereld brengt zijn Noord-Amerikaanse en Europese sappenbusiness onder in een joint-venture met het Franse investeringsfonds PAI, dat een meerderheidsbelang van 61 procent krijgt. De overige 39 procent blijft in handen van PepsiCo, net als de exclusieve verdeelrechten in de Verenigde Staten. De merken Alvalle (gazpacho) en Looza blijven buiten de deal.

In ons land stelt PepsiCo ongeveer 950 medewerkers tewerk, verspreid over vestigingen in Zaventem, Veurne (productie van de chipmerken Cheetos, Doritos en Lay's) en Zeebrugge, waar Tropicana en Naked geproduceerd worden. De site en de circa 250 medewerkers van de sapfabriek in Zeebrugge verschuiven mee naar de joint venture met PAI, bevestigt een woordvoerder van PepsiCo aan De Tijd.

De essentie

  • Het Franse investeringsfonds PAI telt 3,3 miljard dollar neer voor de sapmerken Tropicana en Naked.
  • Ook de sapfabriek in Zeebrugge, waar circa 250 mensen werkzaam zijn, valt onder de deal.
  • PepsiCo gaat zich volledig toeleggen op de productie van 'gezonde snacks en calorievrije dranken'.

Marktleider

PepsiCo kocht Tropicana voor 3,3 miljard dollar in 1998. Tropicana ontstond in 1947 toen Anthony Rossi, die op zijn 21ste vanuit Sicilië de oversteek naar de VS had gemaakt, een klein sinaasappelsapbedrijf in Florida kocht. Het bedrijfje leverde sap aan huis, maar al snel belandde Tropicana in de winkelrekken van het New Yorkse warenhuis Macy's. Rossi zag brood in de verkoop in de Big Apple en introduceerde een pasteurisatieproces waardoor het sap in glazen flessen kon worden verpakt en opgeslagen. In 1957 leverde het stoomschip de S.S. Tropicana elke week bijna zes miljoen liter sap vanuit Florida aan New York. Toen Pepsico het bedrijf in 1998 kocht, was Tropicana de onverslagen marktleider in de Verenigde Staten, met een marktaandeel van bijna 40 procent en een jaarlijkse omzet van 2 miljard dollar.

Naked Juice belandde in 2006 in de portefeuille van PepsiCo, in een poging minder afhankelijk te zijn van de gelijknamige frisdranken.

Dalende verkoop

Maar aan de groei van de fruitsappen is de voorbije jaren een einde gekomen. Veel consumenten ruilden de suikerrijke sappen in voor gezondere alternatieven. De vorige CEO van PepsiCo, Indra Nooyi, richtte daarom het vizier al op een evenwichtiger gamma met gezondere producten, zoals flessenwater en suikervrije frisdranken. De aankoop van SodaStream, de niet onbesproken Israëlische producent van apparaten om thuis bruisende drankjes te maken, moet in dat licht gezien worden.

De dalende trend tekende zich ook af in de verkoopcijfers. Terwijl er in de Verenigde Staten in 2011 nog 12,8 miljard liter aan fruitsappen over de toonbank ging, was de consumptie tegen 2020 met bijna 20 procent gedaald tot 10,6 miljard liter. Tijdens diezelfde periode daalde de fruitsappenverkoop van PepsiCo met 36 procent tot 1,6 miljoen liter. In het coronajaar 2020 waren de sappenmerken bij PepsiCo nog goed voor een netto-omzet van 3 miljard dollar, op een totaal van 70 miljard dollar.

3 miljard
netto-omzet
In het coronajaar 2020 waren de sappenmerken van PepsiCo goed voor een netto-omzet van 3 miljard dollar, op een totaal van 70 miljard dollar.

Diezelfde Nooyi, die begin 2019 na 24 jaar afzwaaide bij PepsiCo, beloofde aan zijn aandeelhouders om de marges van het bedrijf op te krikken en de focus te verleggen naar producten met een snellere groei, zoals ontbijtgranen, havermout (Quaker Oats), aardappelchips (Lay's), tortillachips van Doritos en nootjes van Duvyis. Ook de energiedrankenmarkt werd vorig jaar aangeboord met de aankoop van de energiedrank Rockstar voor 3,85 miljard dollar

Met de verkoop van Tropicana en andere sappenmerken maakt huidig topman Ramon Laguaerta werk van de belofte van zijn voorganger. 'De deal geeft ons de ruimte om ons te concentreren op de groei van onze portefeuille van gezonde snacks, calorievrije dranken en producten zoals SodaStream, die erop gericht zijn om beter te zijn voor de mensen en de planeet', zegt hij in een mededeling. De opbrengsten van de verkoop wil PepsiCo aanwenden 'om zijn balans te versterken'.

PepsiCo

  • Bekende merken: Pepsi, Lipton, 7Up, Lay's, Cheetos, Quaker, Looza
  • Omzet: 70,4 miljard dollar (2020)
  • Brutobedrijfswinst: 10,5 miljard dollar (2020)
  • Medewerkers: 291.000 (2020), verspreid over vestigingen in 26 landen

Rest dan nog de vraag waarom de Franse private-equityreus interesse toont in slabakkende sapmerken, zoals Tropicana en Naked. In een interview met de Britse zakenkrant Financial Times legt managing partner Frédéric Stévenin uit dat PAI een 'momentum' ziet voor de sapmerken. Hij verwijst naar de opstoot in de verkoop die veel voedingsbedrijven vorig jaar opmerkten.

Er zitten uiteraard veel natuurlijke suikers in sap, maar er zitten ook goede dingen in, zoals vitaminen en vezels.
Frédéric Stévenin
Managing Partner PAI

Die opflakkering had alles te maken met de coronapandemie. PepsiCo kon stevig garen spinnen bij de lockdownmaatregelen die de horeca gesloten en de mensen thuis hielden. Zo was er een opmerkelijke stijging van de vraag naar sinaasappelsap, omdat veel mensen noodgedwongen thuis ontbeten. 'Er zitten uiteraard veel natuurlijke suikers in sap, maar er zitten ook goede dingen in, zoals vitaminen en vezels', zegt Stévenin optimistisch.

Voor PAI, dat ongeveer 15 miljard euro aan fonsen beheert, is de aankoop van de sapmerken geen stap in het ijle. Het investeringsfonds is al een tijdje actief in de voedingssector. Via een joint-venture met Nestlé is PAI eigenaar van de ijsmerken Häagen-Dazs en Mövenpick. Voorts heeft PAI ook de Belgische outdoorketen AS Adventure en de Franse hotelgroep B&B Hotels in handen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud