Fransman stapt in Le Pain Quotidien

Bruno Caron.

De Fransman Bruno Caron, oprichter en voorzitter van de voedingsgroep Norac, stapt in het kapitaal van Le Pain Quotidien. Hij bezit voortaan 15 procent van de aandelen van de Belgische bakkerijketen.

De Franse ondernemer vervangt Prentice Capital in het kapitaal. Het Amerikaanse investeringsfonds, dat de jongste vijf jaar de groei van de Belgische bakkerijketen in de Verenigde Staten ondersteunde, bezat 9 procent van de aandelen.

Maar Caron hield het daar niet bij. Hij pompte ook bij­komend kapitaal in de bakkerijketen, schreef Trends Tendances gisteren. ‘Hij wou dat zijn belang even groot was als dat van de andere kernaandeelhouders (tussen 13 en 15%). We hebben daarom een kapitaalverhoging doorgevoerd’, stelt topman Vincent Herbert van Le Pain Quotidien. Carons belang steeg tot 15 procent. Hoeveel hij in totaal op tafel legde, is niet bekend.

De andere grote aandeelhouders van de keten zijn Tony Vandewalle en Bart Van Vooren (die jarenlang instonden voor de distributie van O’Neill in België), de families Josi en Vaxelaire, Emiel Lathouwers (ex-AS Adventure), Vincent Herbert en oprichter Alain Coumont. De aandelen zijn ongeveer evenredig verdeeld. Enkel Coumont is een kleinere aandeelhouder met een belang van zo’n 3 procent.

Van Parijs naar Bretagne

Caron doet in ons land geen belletje rinkelen, maar is bij onze zuiderburen een bekende ondernemer. In de jongste rangschikking van de rijkste Fransen van het zakenblad Challenges stond hij op de 321ste plaats.

De Parijzenaar ging midden jaren 80, met een diploma van de prestigieuze businessschool HEC op zak, aan het werk in een Bretoense vestiging van de bank Crédit Agricole. Daar sprak een collega hem aan over een kmo in moeilijkheden die een manager zocht. Hij waagde de sprong en in 1989 richtte hij Norac (het anagram van Caron) op.

Norac, in oorsprong gevestigd in het Bretoense Rennes, groeide uit tot een groep met een half miljard euro omzet en meer dan 3.300 medewerkers. Het is actief in Europa, Marokko en Brazilië en specialiseert zich in brood en ontbijtkoeken, sandwiches en andere broodproducten. Die worden onder verschillende merken  (La Boulangère, Daunat, Kiosque à Sandwiches, enz.) aan de man gebracht in supermarkten en benzinestations.

De 'kleine Bretoense Pinault'

Caron - die ooit de bijnaam ‘Le Petit Pinault Breton’ kreeg (een referentie naar de oppermachtige Bretoense luxepaus) - is niet enkel ondernemer, maar ook kunstliefhebber. Sinds 2006 is hij eigenaar van het tijdschrift Arts Magazine. En hij is de stuwende kracht achter de kunstbiennale van Rennes. ‘Een privéondernemer zoals Caron past bij ons profiel van duurzame groeier’, zegt Herbert.

Le Pain Quotidien groeit ondertussen als kool. De groep is op koers om haar doelstellingen voor dit jaar te halen. ‘Ondanks het stilvallen van de Londense markt tijdens de Olympische Spelen en de vertraging in de VS door de presidentsverkiezingen’, onderstreept Herbert. De keten mikt voor 2012 op 310 miljoen dollar omzet en een operationele kasstroom van ongeveer 34 miljoen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud